Ja vēlreiz netiks mainīts datums, septembrī beigsies Liepājas lidostas sertifikācija. Tas nozīmēs, ka varēs sākt regulārus pasažieru pārvadājumus. Tikai – kad un uz kurieni?

Pašvaldības vadošajām amatpersonām līdz šim nekas neliedza gadu no gada solīt pasažieru pārvadājumus no Liepājas lidostas. Pēdējais konkrētais izteikums bija pagājušā gada novembrī. Tad intervijā "Rietumu radio" Liepājas domes priekšsēdētājs Uldis Sesks atklāja, ka "airBaltic" kā nacionālajai aviokompānijai nākamajā sezonā (tātad – šogad)  jāorganizē lidojumi uz atjaunoto Liepājas lidostu. Vēlamais par realitāti nekļuva, lidostas setificēšanas pabeigšana no maija tika pārcelta uz septembri, un šī sezona jaunu lidojumu atklāšanai faktiski ir beigusies.

Par šo laiku ļoti sasparojusies ir Liepājai tuvā Palanga, kas gada laikā piesaistījusi ne tikai "Wizzair", "Ryanair" (uz Londonu), "Belavia" (Minsku) un LOT (Varšavu), par kurām jau rakstījām, bet arī "Ukraine International Airlines" (Kijevu), reizē turpinot stabilo un pieprasīto sadarbību ar SAS un "airBaltic" ar savienojumiem Rīgas, Oslo un Kopenhāgenas "mezglos".

Vai maz Liepājas lidostai paliek vietas komerciālo pārvadītāju tirgū starp Rīgu, Palangu, Kauņu un Viļņu?

No malas raugoties, atbilde ir šo jautājumu vēl tiek meklētēta. Gan Liepājas, gan Rīgas varas gaiteņos. Nav viegli ieguldīt miljoniem eiro lidostā un atzīt, ka nav nekādas skaidrības kas notiks tālāk.

Treknajos gados Liepājai bija ļoti dotēti un ļoti pieprasīti reisi uz Rīgu, kā arī vairāk vai mazāk populāri lidojumi uz Hamburgu un Kopenhāgenu.

Uz Vāciju un Dāniju varētu lidot arī pēc lidostas sertifikācijas, taču šiem reisiem nebūs tāda pieprasījuma bez savienojuma ar Rīgu. Tātad vajadzīgs arī maršruts uz galvaspilsētu. Visai savdabīgi izskatīsies paralēli un faktiski vienāda attāluma lidojumi Rīgas – Palangu un Rīga – Liepāja. No komerciālā viedokļa vien iedzīvotāju skaita dēļ (Liepāja pret visu Klaipēdas apkaimi) mēs ātri zaudētu vienos vārtos, nerunājot par biznesa un beznesmeņu apjomu.

Vieglākais ceļš lidojumu atsākšanai no Liepājas lidostas ir Ulda Seska šābrīžā politiskās ietekmes izmantošana un reisu dotēšana, grūtākais - komerciāli pamati ar ilgtermiņa ieguldījumiem, nikna konkurence ar Palangu un citām lidostām.

Politiski ekonomiskais hibrīdvariants šobrīd izskatās reālākais. Valsts iegulda naudu, tiek veikti lidojumi starp Liepāju un Rīgu (gan kā galamērķi, gan kā tālāku lidojumu pārsēšanās punktu), kā arī starp Liepāju un dažiem citiem pelnošiem maršrutiem. Treknajos gados bija trīs gadu dotācijas plāns. Šobrīd neizskatās mazāk.

Aptaujātās amatpersonas ir pamatoti izvairīgas savās atbildēs, jo īsti stāstīt jau nav ko. Uldis Sesks portālam neslēpj, ka lēmums ir "pacelts visaugstākajā politiskajā līmenī". Līdz tam, protams, jāpabeidz lidostas sertifikācija.

Kompānijas "airBaltic" preses pārstāvis Jānis Vanags saka, ka "airBaltic" ir ārkārtīgi liela interese par visām lidostām reģionā, tai skaitā par Liepājas lidostu. Vienlaikus viņš uzsver, ka konkrēti lēmumi Liepājas lidostas sakarā nav pieņemti, un plašākas detaļas "diemžēl nevarēsim atklāt".

Tā sauktajiem politiskajiem lidojumiem ir viens liels pluss. Tos var samērā ātri uzsākt (it īpaši, ja nākamais ir pašvaldību vēlēšanu gads). Taču mīnus ir tieši līdzās – mainās vara, mainās prioritātes un lidojumi tiek slēgti.