Respektablā starptautiskā autožurnāla "TopGear" Latvijas redakcija pirmo reizi testējusi ko citu kā automāšīnu. Tas bija Liepājā ražotais elektrovelosipēds.

Par mūsu pilsētā ražotā "Blue Shock Bike" testa gaitu, rezultātiem un secinājumiem var lasīt žurnāla jaunākajā numurā, kas jau pieejams kioskos.

Izdevuma lapaspusēs iespaidos ar lasītājiem dalās testētājs un žurnālists Viesturs Kundziņš ("TopGear Latvija"):
"Vasara ir vidū, un diemžēl ir skaidrs, ka tās atlikušo daļu es pavadīšu, kopā ar mašīnu kurnot ielu remontdarbu izraisītos sastrēgumos. Tas tāpēc, ka mūsu redakcijas zili melnais Blue Shock Bike ir devies atpakaļ pie saviem radītājiem. Patiesi skāde, jo, aizsteidzoties notikumiem priekšā, varu atklāt pavisam vienkāršu patiesību – e-velosipēds ir viens no ātrākajiem pārvietošanās līdzekļiem pilsētā. Atsevišķos maršrutos – pats ātrākais.

Ja uz mirkli spējat nedomāt par 10 ampērstundu akumulatoru, kas novietots aiz sēdekļa stutes, vai par milzīgo aizmugurējo rumbu, kurā integrēts 350 W motors, BSB izskatās kā parasts kalnu velosipēds. Arī braukšana ar to – it kā – ir ar kā pavisam parastu velosipēdu – jūs minat pedāļus un sasniedzat galamērķi.

Atšķirība slēpjas tajā, ka e-velosipēds nāk palīgā jūsu kājām, darbinot savu elektromotoru. Pedāļu mehānismā ievietotie sensori nolasa griešanas spēku un atbilstoši pielāgo arī elektromotora darbību. Pašā sākumā tas šķiet diezgan neierasti – kājas darbojas ar minimālu slodzi, bet ātrums svārstās no 25 līdz 33 km/h. Bet, hei, pie visa labā cilvēks ātri pierod, vai ne!?

Un, ziniet, ko? Ja jūs pāršķirsiet lappusi tālāk, tad izlasīsiet, ka ar Opel Astra mans vidējais ātrums pilsētā bija... 24 km/h. Taču, ja auto ātrumu attīsta tikai brīvās taisnēs, velosipēds to var turēt gandrīz nemainīgu visu brauciena laiku. Tāpēc pirmajā dienā, kad kā ik rītu noteiktā laikā no Pārdaugavas devos uz TG redakciju, birojā attapos 20 minūtes agrāk nekā parasti. Vēl – e-velosipēdista rīcībā ir visas tās pašas priekšrocības, kas parastam pedāļminējam: brauktuve, veloceliņi, trotuāri (sveiciens Jurim Gulbim!), parki, un mani, protams, neierobežo vienvirziena ielas vai sastrēgumi.

Ar vienu uzlādi, kas izmaksā pārdesmit eirocentu un ilgst divas trīs stundas, viegli kustinot kājas, var veikt ap 70 kilometru, bet, ja uznāk slinkums, vienmēr ir iespēja braukt elektroskutera režīmā. Liekam pedāļus mierā, pagriežam uz kreisā roktura novietoto sviru un laižam – līdz pat 30 km/h. Tik daudz neizpratnes pilnu seju vēl nebiju redzējis, braucot pret kalnu un neminot pedāļus.

Interesanti, ka uz stūres izvietotajā borta datorā iespējams regulēt elektromotora sniegto atbalstu. Jo mazāka e-palīdzība, jo ilgāk/tālāk var nobraukt. Patiesībā ne tik vien distances, bet arī mierīgākas braukšanas vārdā es regulāri lietoju tikai pusi no pieejamā atbalsta. Ar pilnu jaudu motora pieslēgšanās notiek ar rāvieniem un sagādā nelielu diskomfortu.

Visi, protams, grib zināt, cik Blue Shock Bike maksā. 1930 €. Nav maz. Par to iznāk labs MTB velosipēds un, visticamāk, arī gana ciešams rolleris. Taču BSB ritenis nav tiešs konkurents nevienam no tiem, tas ar savu funkcionalitāti ir kaut kur pa vidu – šaurā, bet ļoti interesantā nišā. Ar BSB jūs varat apvienot mopēda un velosipēda labākās īpašības – ātrumu un pārvietošanās brīvību, un vienlaikus iespēju birojā ierasties joprojām svaigā kreklā.

Tiesa, par prasīto naudu varētu vēlēties mazliet advancētāku borta datoru, kas prastu aprēķināt vidējo ātrumu, strādātu kā hronometrs un nodrošinātu citas parasta velodatora funkcijas. Arī velosipēdā vizuālais noformējums – ar vadiem un trosēm – nav augstākā pilotāža, un jācer, ka šīs detaļas tiks uzlabotas, kolīdz e-velosipēdu fiziskā izgatavošana pārcelsies no Ķīnas uz Latviju (tāds plāns ar zīmuli esot ierakstīts nākotnes grāmatā).

Rezumējot un atbildot uz sākumā uzdoto jautājumu, es teikšu, ka e-velo ir ne tikai mopēda, bet jebkura cita pārvietošanās līdzekļa vieda alternatīva. Tiesa, pilnvērtīgi tas sevi attaisno tikai pilsētā. Man patika, un, domāju, arī Džeremijs nesūdzētos."

LABĀS LIETAS
• Pārvietošanās brīvība un ātrums.
• Izstrādāts Latvijā.
• Lietošanas vienkāršība.
• Iespēja lādēt telefonu/planšeti no akumulatora.


SLIKTĀS LIETAS
• Vidusmēra pilsonim cena ir neaizsniedzami augsta.
• Borta datoram trūkst dažu svarīgu funkciju.
• Svars – 25 kg – ir daudz, ja velo jānes pa kāpnēm.


"TopGear" informē, ka arī nākamais žurnāls būs liepājniekiem svarīgs, jo tajā būs atrodamas "Rally Kurzeme" ātrumposmu kartes. Pārdošanā tas nonāks 22. augustā.

Žurnāla Facebook profils: https://www.facebook.com/TopGearLatvija