Pirms iestājās sals, portāls saņēma lasītāja vēstuli, kurā izteiktas šaubas par to, ka ielas tiešām tiek laistītas ar sāls šķīdumu. Lūdzām pašvaldību sniegt savu komentāru.

Lasītājs raksta:

"Vai jums nav raisījies jautājums – ko īsti smidzina uz ielas braucamās daļas? Es gribētu uzzināt, jo, spekulēju, sāls maisījums tas ir, bet ne tāds kā iepriekšējā laikmetā. Jo, ielas ir klātas ar ķīmisku savienojumu, kurš šķīdina automobiļos esošos gumijas elementus. Riepas un citas lietas. Ielas malā veidojas šķidra, melna želejveidīga masa. Melna jo tur piejaukta gumija, ielas, kur vēl nav braukušas mašīnas ir tīras. Var pārliecināties Pasta ielā gājēju posmā, ko arī kaisa, bet auto tur nebrauc.

Interesants ir fakts, ka šāda situācija ir tikai šogad, kad ielas tīra cits konkursants. Reiz, 1993.gadā, biju Maskavā. Tur uz brauktuvēm gāza ļoti lētu ķīmisku savienojumu, kas -20o temperatūrā kausēja sniegu, un tas pārvērtās ūdens-želejas putrā. Tādā iekāpjot ādas un visi citi apavi beidza savu eksistenci. Par mašīnu rūsēšanu un gumijas sadalīšanos šādas ķīmiskas vielas iedarbības rezultātā nav jāšaubās. Lūdzu, jums viena norāde, ko papētīt, un varbūt, ka piestādīt jautājumu pilsētas pārvaldītājiem, kuri pilsētā nedzīvo."

Atbildi sniedza Komunālās pārvaldes sabiedrisko attiecību speciālists Aigars Štāls:

"Liepājā brauktuves šosezon galvenokārt ir kaisītas ar mitrināto sāli. Tā ir vārāmā sāls – to lieto, lai novērstu apledojuma veidošanos uz brauktuves vai nokausētu ledu un piebraukto sniegtu. Šādi ielas apstrādā arī preventīvi, lai apledojums uz brauktuvēm neveidotos.

Pamattehnoloģija ir tāda: noliktavā automašīnā kaisītājā tiek iekrauts sāls un speciālā tvertnē uzpildīts sāls šķīdums, kaisīšanas procesā sāli samitrina. To visu paveic automašīnas dators pēc uzstādītā materiāla veida un kaisīšanas normas. Tas nodrošina, ka sāls graudiņi uz sasalušas virsmas nekur neaizripo, bet pieķeras asfaltam un sāk iedarboties. Šī ir visvairāk izmantotā tehnoloģija, veicot ielu uzturēšanas darbus ziemā.

Pasaulē ir veikti eksperimenti ar dažādiem rūpnieciskiem blakusproduktiem – melasi, spirtu saturošiem sķīdumiem, urīnsāļiem, citiem hlorīdiem. Tomēr nosacīti zemo izmaksu dēļ joprojām pamata reaģents slīdamības mazināšanai visās valstīs, t.sk., ASV, Kanādā, ziemeļvalstīs, ir sāls. To, vai izmanto magnija, kalcija vai nātrija sāli, nosaka rocība.

Latvijas platuma grādos visvairāk aprobēts un lētākais tomēr ir nātrija hlorīds (NaCl). Šim savienojumam zinām tā ilgtermiņa iedarbību uz vidi, blakusparādības, ko nevarētu teikt par citiem reaģentiem.

Mitrās sāls kaisāmās normas ir paredzētas Komunālās pārvaldes līgumā  ar SIA "Clean R", kas noslēgts uz pieciem gadiem saskaņā ar iepirkuma konkursa rezultātiem par Liepājas ielu uzturēšanu ziemas sezonā.

Normas ir ņemtas no VAS "Latvijas valsts ceļi" Autoceļu specifikācijām, kas atrodamas šeit.

Skatoties dokumentu: "Ceļu specifikācijas 2017" (pdf), 363. lpp. varam izlasīt šo:

10.11 Slīdamības samazināšana ar mitro sāli.

10.11.6 Darba izpilde

Kaisīšanu ar mitro sāli pielieto ledus veidošanās apsteidzošai kaisīšanai, brauktuves atbrīvošanai no sniega un apledojuma.

Atkarībā no kustības intensitātes un laikapstākļiem vienmērīgi jāizkaisa 10 – 40 g sāls uz 1 m2 braucamās daļas – atbilstoši paredzētajam. Kaisīšanu ar sāli ieteicams pārtraukt‚ ja ceļa segas virsmas temperatūra pazeminās zem -10oC un ir prognoze, ka tā turpinās pazemināties.

Pārrēķinot normas uz kilometru, iznāks no 35 līdz 140 kg sāls uz 1 kilometru 3,5 metrus platas kaisāmās joslas (uz brauktuves vienas joslas)!

Savukārt līgumā ar SIA "Clean R" mitrās sāls daudzums noteikts šāds: no 70 līdz 140 kg uz 1 kilometru 3,5 metrus platas kaisāmās joslas. Tātad, Liepājā kaisām mitrinātās sāls apjomu, kas atbilst valstī noteiktajiem normatīviem.

Sociālajos tīklos nupat izvērsušās diskusijas par to, ka pilsētā brauktuves ir baltas. Tas it kā rādot, ka mēs nesamērīgi lietojam sāli.

Te jāpaskaidro, ka šajā ziemas sezonā brauktuves laika un citu apstākļu dēļ gandrīz nav kaisītas ar sāls/smilšu vai grants maisījumu, tas ir, nav pielietotas citas to apstrādes metodes. Temperatūra galvenokārt turējās ap 0 grādiem pēc C. Tā kā pārsvarā bija zems gaisa mitrums, nebija lietavu vai snigšanas/puteņošanas, mitrinātā sāls izžuva un izgulsnējās jeb kristalizējās.

Tā notika arī 6. februārī, kad strauji pazeminājās gaisa temperatūra jeb uznāca kailsals, taču pirms tam bijām veikuši preventīvu A, A1 un B klases ielu apstrādi ar mitrināto sāli.

Komunālās pārvaldes Ziemas dienests aktīvi sadarbojas ar ielu uzturētāju SIA "Clean R", lai uzlabotu braukšanas apstākļus un satiksmes drošību pilsētas ielās.

Jā, ne vienmēr veikto darbu kvalitāte un izpildes termiņi mūs apmierina. Savstarpējās pretenzijas un citus jautājumus risinām līgumā noteikto prasību ietvaros."

Domes Vides nodaļai nebija, ko piebilst pie šī komentāra.