Biedrība "Velo-redele" pēc pirmās reizēs atkārtoti pētījusi velobraukšnas tendences Liepājā, skaitot velobraucējus un vērtējot satiksmes mezglpunktus.

„Velo-redeles” statistika atšķiras no Liepājas domes skaitīšanas rezultātiem, ko nesen publicēja mediji. Tas skaidrojams ar to, ka atšķiras „Velo-redeles” skaitīšanas pamatprincipi – biedrības biedri neskaita tikai tur, kur ir gājēju/velosipēdu infrastruktūra, bet gan pilsētas satiksmei nozīmīgākajās vietās.

Biedrības "Velo-redele" velosipēdistu skaitīšana tika veikta vienlaicīgi ar Rīgas velosipēdistu skaitīšanu Liepājas satiksmes nozīmīgākajos "mezglos".

19.septembrī septiņās vietās Liepājā (Tramvaja tilts, Jaunais tilts, Karostas tilts; Zirņu/Ganību/Tukuma ielu krustojums; Jūrmalas ielas galā pie gājēju/velosipēdistu ceļa; Brīvības un Zemnieku ielas krustojums; Pilsētas centrs – Rožu laukuma apkārtne) tika veikta velosipēdistu skaitīšana. Iegūtie skaitīšanas dati neļauj noskaidrot kopējo braucēju skaitu, bet tie palīdz spriest par būtiskākajām minēju tendencēm.

Šoreiz skaitīšana Liepājā notika vienlaicīgi ar Latvijas Riteņbraucēju apvienības un velovortāla www.divritenis.lv organizēto velosipēdistu skaitīšanu Rīgā nozīmīgākajos pilsētas satiksmes posmos.

Tāpat kā skaitīšanā 29.jūlijā lielākais velosipēdistu skaits tika konstatēts uz Tramvaja tilta, tam seko Rožu laukums un Brīvības/Zemnieku ielas krustojums. Secinājums – Tramvaja tilta un Rožu laukuma apkārtnē nav velosipēdistiem domātas infrastruktūras, lai arī redzams, ka tur ir vislielākā velosipēdistu plūsma.

Vismazākā plūsma (divreiz mazāka kā citās) ir jau izbūvētajiem gājēju/veloceļiem, kas ir Jūrmalas ielas galā uz gājēju/velosipēdu ceļa un Ganību/Zirņu/Tukuma ielā.

Šajās vietās ir velosipēdu infrastruktūra, kas savieno Ezerkrasta un Dienvidrietumu mikrorajonus ar centru. Secinājums – izbūvējot jaunu infrastruktūru lietderīgi būtu pārliecināties par tās atbilstību velosipēdistu pārvietošanās pamatprincipiem (no durvīm līdz durvīm; īsākais ceļš; ērtākā nokļūšana; atbilstoša infrastruktūra; droši velostatīvi u.c.). Ja velosipēdistam jānokļūst mērķī ir absurdi būvēt infrastruktūru, kas pagarina viņam nepieciešamo ceļu uz to.

Salīdzinot datus ar iepriekšējo skaitīšanas reizi, ir novērojums aktīvo velosipēdistu skaita samazinājums, bet tas ir skaidrojams ar rudens sezonas sākšanos – daļa velosipēdistu vairs nebrauc.  

Velosipēdistu skaitīšana apstiprināja faktu, ka visaktīvākie velosipēdisti Liepājā ir laika posmā no 7 līdz 8, kas sakrīt ar vairumu Liepājas uzņēmumu un iestāžu darba laikiem.

Velosipēdistu vidū joprojām populārs ir kalnu, nekā pilsētas velosipēds, taču palielinās pilsētas velosipēdu lietotāju īpatsvars un, iespējams, jau nākamgad rādītāji izlīdzināsies. Izteikti pilsētas velosipēdus lieto sievietes (aptuveni 75–80%), apliecinot, ka izvēle ir par labu komfortam ikdienā.

Joprojām saglabājas izteiks vīriešu velosipēdistu īpatsvars Liepājā, tas ir tieši tāds pats kā iepriekšējā skaitīšanas reizē, proti, tieši trīs reizes vairāk nekā sievietes.

Velosipēdisti Liepājā pārvietojas izteikti pa ietvēm un gājēju/velosipēdu ceļiem. Šāda tendence veidojas tēpēc, ka skaitīšanas vietas ir satiksmei nozīmīgas, ar lielu autotransporta kustību tajās, līdz ar to velosipēdisti drošības nolūkos izvēlas ietves vai esošo gājēju/velosipēdu infrastruktūru. Salīdzinot ar iepriekšējo skaitīšanas reizi par 2 % pieaudzis to velosipēdistu skaits, kuri pārvietojas pa brauktuvi, līdz ar to šim rādītājam ir tendence palielināties.

Pēc skaitīšanas datu apkopošanas, tie tiks iesniegti Liepājas pilsētas domē kopā ar priekšlikumiem velosipēdistiem domātās infrastruktūras uzlabošanai.

Tikai nākamgad veicot velosipēdistu skaitīšanu atkārtoti, būs iespējams objektīvāk veikt Liepājas velosipēdistu tendenču salīdzināšanu, skaitot tieši tajos pašos datumos un tajās pašās vietās.

Biedrība „Velo-redele” izsaka pateicību aktīvajiem cilvēkiem, kuri veica skaitīšanu, un tie ir: Mārtiņš Zālītis, Agnis Svažs, Māris Dubrovskis; Jānis Vīksne; Staņislavs Babins, Maija Jauce-Kadiķe, Arta Glumane un Zanda Valinska.

Liels paldies arī Biedrībai "Radividipats” par atbalstu skaitīšanas nodrošināšanā.

Biedrībai „Velo-redele” tagad arī ir sava mājas lapa internetā (velo-redele.mozello.lv), kur var aplūkot visus biedrības jaunumus un aktivitātes.

Par spīti tam, ka tuvojas ziema un laiks kļūst drēgnāks, ar velosipēdu ir un būs patīkami pārvietoties ikdienā. Atsevišķi braucēji brauc visu gadu, izņemot periodus ar lielu sniega daudzumu ielās, līdz ar to nelieciet velosipēdu malā – ar velo uz darbu braukt ir forši!

Mēs katrs varam pozitīvi ietekmēt klimata pārmaiņas izvēloties videi draudzīgu pārvietošanās veidu, īpaši pilsētvidē – ir tikai nedaudz jāpamaina savi ikdienas ieradumi.