Ziņot redaktoram

Šis teksts tiks nosūtīts portāla administrācijai, lai izlabotu, precizētu vai papildinātu rakstu.

Cer atsākt lūžņu eksportu no Liepājas


atlikušas 250 zīmes


Cer atsākt lūžņu eksportu no Liepājas (1)

Autors: Vēsma Lēvalde, "Dienas Bizness"
Sestdien, 04. janvārī, 2014 | BIRKAS: Tolmets , metāllūžņi , Liepājas metalurgs , Liepājas osta LM , osta
Izdrukāt Ziņot
FOTO: tolmets.lv

Šogad Liepājas ostā pēc pusotra gada varētu atgriezties SIA "Tolmets" metāllūžņu kravas, raksta laikraksts "Dienas Bizness".

Par iespēju atsākt metāllūžņu kravu apkalpošanu Liepājas ostā sāktas sarunas ar ostas termināļu apsaimniekotājiem, "Dienas Biznesam" (DB) atklāj SIA "Tolmets" valdes priekšsēdētāja Inta Ozoliņa. Vienlaikus viņa uzsver, ka metāllūžņu eksporta loģistika pērn ir sakārtota un uzņēmuma darbība būs stabila arī tad, ja sarunas par kravu apkalpošanu Liepājā nebūs veiksmīgas. Aizvadītais gads SIA "Tolmets" bijis ar pozitīvu tendenci, jo, salīdzinot ar pagājušo gadu, augusi uzņēmuma peļņa.

Dominē eksports

2013.g. uzņēmums iepirka aptuveni 500 tūkst. t lūžņu, tai skaitā 45% no kopējā apjoma – Latvijā. Savukārt 90% no eksporta kravām aizceļojušas uz Turciju. Eiropas tirgus ir bez attīstības tendences, samazinās gan nodarbināto skaits metāla nozarē, gan produkcijas apjoms. Savukārt Āzijas tirgū piepildās ekspertu pirms vairākiem gadiem izteiktie brīdinājumi par burbuļa veidošanos rūpniecībā, tāpēc arī uz Āziju izejvielu eksportam ir tendence samazināties. "Toni tirgū nosaka Turcija," norāda I.Ozoliņa. Labs "loms" Tolmetam bija militārās kravas, ko no Afganistānas veda caur Rīgas lidostu – daļa kravu apstrādes tikai uzticēta SIA "Tolmets", kas pasūtījumu varēja izpildīt ātrāk nekā, piemēram, Vācijā. Galvenokārt apstrādei pakļautajās kravās bija dažādi kabeļi, kuriem vajadzēja attīrīt metāla daļas, tomēr būtiska bija pieredze un kvalitātes kontrole, jo jāpārbauda gan radiācija, gan sprādzienbīstamu priekšmetu iespējamā klātbūtne. "Mūsu priekšrocība ir tā, ka varam apstrādāt visus lūžņus – sākot no metāla korķīšiem līdz lielgabarīta automašīnām," apgalvo I.Ozoliņa. Taču visu laiku jātur roka uz pulsa, lai piemērotos tirgus svārstībām, viņa atzīst.

Pārorientēja darbību

No 2009.gada Liepājas metalurgs pats uzpirka lūžņus, veidojot iepirkšanas punktu tīklu. Rezultātā Latvijā kāpa metāllūžņu cena, kura arī pēc tam, kad LM pārtrauca saimniecisko darbību, strauji nekritās. Tomēr "Tolmets" neatteicās no attīstības stratēģijas un turpināja investēt gan tehnikā, gan transportā. Ieguldījumi arī 2014.g. plānoti 2013.g. līmenī – ap vienu miljonu latu. Šāda stratēģija ļauj noturēt konkurētspēju starptautiskā tirgū, uzsver I.Ozoliņa.  "Mūsu zaudējumi Metalurga dēļ mērāmi miljonos, izdzīvojām sakostiem zobiem," viņa piebilst. Zaudējot 2012.gadā sadarbību ar Liepājas ostu, nācies pilnībā pārorientēt eksporta loģistiku. Sadarbības partneri lūžņu iepirkšanā uzņēmumam ir visās Baltijas valstīs, tomēr aizvadītajā gadā nodibināta arī SIA "Tolmets" filiāle Tallinā, lai efektīvāk organizētu lūžņu tirdzniecību Igaunijā un Skandināvijā. Atbilstoši kravu specifikai SIA "Tolmets" plāno eksportu caur Klaipēdas (Lietuva), Rīgas, Tallinas vai Silamē (Igaunija) ostu. DB rakstīja, ka metāllūžņu tirdzniecības uzņēmums "Tolmets" bija spiests pārorientēt eksporta kravas uz Rīgas, Lietuvas un Igaunijas ostām 2012.gada vidū, kad a/s Liepājas metalurgs meitasuzņēmums Liepājas osta LM lauza līgumu par metāllūžņu pārkraušanu ar SIA "Tolmets" un SIA Eisenberg Scrap. A/s Liepājas osta LM kravu apgrozījums 2013.gada 11 mēnešos bija par vairāk nekā 43% mazāks nekā gadu iepriekš, jo kravu struktūrā vairs nav ne metāllūžņu, ne metalurģijas produkcijas. Savukārt SIA "Tolmets" vadītāja atzīst, ka sadarbība ar Rīgas ostu ir sarežģītāka nekā Liepājā, jo pieejamie termināļi vairāk piemēroti ogļu kravām. Turklāt ne visi speciālisti, kuri pirms tam strādāja Liepājas ostā ar šīm kravām, bija gatavi pārcelties uz Rīgu. Turklāt Liepājas osta ir neizsalstoša, te ir lētāks kuģu frakts un zemākas transporta izmaksas.


Sludinājums

dons
13:00 | 08/01/14
ZIŅOT
(-2)
(1)
+

Lai,Tolmetam veiksmīgs šis 2014. gads.Liels paldies Hamutova kungam un Carkova kungam par to ,ka atgriežas dzimtajā LIEPĀJĀ ---strādniekiem ostā būs darbs un pilsētas budžets arī tiks papildināts caur nodokļiem!

Pievienot komentāru

KOMENTĒT
Es, pievienojot, šo komentāru, piekrītu portāla lietošanas noteikumiem.
* Obligāti aizpildāmie lauki