Divkāršs eksporta līgumu apjoms un 117 miljonu eiro konsolidētais apgrozījums – tāda ir industriālā koncerna UPB aizvadītā gada bilance, raksta laikraksts "Dienas Bizness".

2014.gads bija labākais uzņēmuma pastāvēšanas vēsturē, apgalvo UPB lielākais akcionārs un a/s UPB valdes priekšsēdētājs Uldis Pīlēns. Ievērojami audzis pasūtījumu apjoms ārvalstīs, veiksmīgi iesoļots Lielbritānijas un Šveices tirgū, realizēti augstas sarežģītības projekti plašā ģeogrāfijā. Koncernā šobrīd ietilpst vairāk nekā 40 uzņēmumu deviņās valstīs, eksporta ģeogrāfija aptver visu Eiropu, taču tirgus izpēte ļauj par potenciāliem tirgiem saukt arī Aizkaukāzu, Dienvidāziju un Indoķīnu.

Eiropa kā mājas

Par UPB mājas tirgu U. Pīlēns sauc Zviedriju – šajā valstī realizētie projekti veido 53% no kopējā holdinga eksporta apjoma. Norvēģija un Vācija eksporta spektrā ieņem otro vietu, seko Dānija un jaunie tirgi – Lielbritānija un Šveice. Eksporta ģeogrāfijā iekļaujas arī Islande, Itālija, Somija, Horvātija un citas valstis. "Eiropas tirgus ir ļoti stabils – svārstības tajā nepārsniedz pusotru procentu," eksporta stratēģiju pamato U. Pīlēns, piebilstot, ka tas nenozīmē novērsties no kaimiņvalstu tirgiem, tai skaitā Baltkrievijas un, stabilizējoties ģeopolitiskajai situācijai, arī Krievijas un Ukrainas, kā arī raudzīties tālāk austrumu virzienā – līdz pat Indijai un Malaizijai. Šis virziens ir holdinga nākamo piecu gadu plānā. Taču pamata tirgus paliks Eiropa, kaut strādāt kā pilntiesīgam kopējā tirgus dalībniekam nebūt nav vienkāršs uzdevums – tas prasa ne tikai ļoti augstu kvalitāti, darba spēka mobilitāti, bet arī intelektuālu un inženiertehnisku piepūli," uzsver uzņēmējs.

Toties atdeve redzama gan 2014. gada, gan 2015. gada noslēgtajos līgumos – objekti, kuros strādā UPB, kļūst arvien sarežģītāki un lielāki. Vienlaikus holdings cenšas saglabāt kopējo apgrozījuma proporciju – 60% eksports, 40% – vietējais tirgus. Latvijā pērn strādāts lielos objektos – Rīgas lidostā, Ventspils tehnikumā, Vidzemes koncertzālē un citos. Izveidots arī jauns birojs Rīgā būvniecības sektora uzņēmumam UPB nams.

Aug sektoros

Konsolidēto rezultātu veido atsevišķu UPB struktūru veikums. Plānojot katras grupas darbus, tiek paredzēta savstarpējā sinerģija holdinga iekšienē, kā arī izmantoti klastera principi ar citiem uzņēmumiem reģionā. Pieredzējis ražotājs holdingā ir Ailes grupa, ko veido divas stikloto konstrukciju ražotnes, stikla pakešu ražotne un divi projektēšanas biroji. Pērn pārvarēti vairāki izaicinājumi – Norvēģijā īstenoti vairāki projekti ar īpaši energoefektīvām fasādēm, izgatavotas sarežģītas stiklotās fasādes kombinācijā ar koka paneļiem. Sadarbībā ar holdinga metāla konstrukciju ražotāju RK metāls tapuši pirmie pasūtījumi Lielbritānijā, projektēti un izgatavoti motorizēti paceļami lielgabarīta stikla fasādes elementi.

Metāla ražotājs savukārt pērn veicis līdz šim lielāko pasūtījumu – izgatavojis un samontējis 100 m laiduma metāla konstrukcijas lidostas Rīga lidmašīnu angāram un biroja ēkai. RK metāls ieguvis jaunu ražotni līdzās vecajai, sertificēts nerūsējošā tērauda un alumīnija apstrādei, te ieguldīts, lai robotizētu metālapstrādi un attīstītu mašīnbūvi. DB rakstīja, ka viens no uzņēmuma stratēģiskajiem mērķiem ir importa aizvietošana nozarē, tostarp iekārtu ražošanā. RK metāls sadarbībā ar UPB Energy ražo jaunu tirgus produktu – sprādziendrošus glābšanas konteinerus naftas platformām. Enerģijas grupa sākusi ražot jaunas paaudzes koģenerācijas stacijas ar efektivitāti virs 42%, eksportētas pirmās koģenerācijas stacijas uz Zviedriju, iegūts atbilstības sertifikāts jaunajām Vācijas tīkla prasībām. Lieli objekti tapuši arī Latvijā.

Projektē un ražo

Ievērojami pērn augusi MB grupa, kas ietver divas dzelzsbetona ražotnes, 11 transportbetona vienības, trīs projektēšanas birojus, trīs inerto materiālu izstrādes uzņēmumus un betona pētījumu centru. Saražotā dzelzsbetona apjoms audzis par 19% – kopā saražoti 49 tūkst. kubikmetru.

"Paplašināta sienu paneļu ražošanas jauda par 25%, īstenoti pirmie objekti ar grafiskā betona fasādēm, paplašināts produktu klāsts ar balto, sarkano, grafisko un eksponēto betonu. Daugavpilī modernizēts cementa terminālis, trīskāršojot tā jaudu un piemērojot multimodālajiem pārvadājumiem," stāsta MB betons grupas valdes priekšsēdētājs Normunds Horsts.

Viņš uzsver, ka nozīmīga ir jauno produktu un tehnoloģiju loma izaugsmē. Piemēram, Zviedrijā modusies interese ne tikai par betonu ar grafiskiem attēliem, bet arī par speciāli apstrādātu betonu, ko nav iespējams sabojāt ar grafiti. Orientējoties uz augstāku pievienoto vērtību kopumā, holdingā izveidots inženieru korpuss, kas gada laikā pieaudzis līdz 80 profesionāļiem, kuri strādā ar modernām 3D programmām. Aprobēti arī Latvijas, Zviedrijas, Islandes, Lietuvas un Polijas projektēšanas biroji kā potenciālie sadarbības partneri. Cerīgs visam holdingam ir arī 2015.gads, jo noslēgto līgumu skaits un nozīmība ļauj prognozēt izaugsmi arī turpmāk.