Aizvadītajā nedēļā 3.pamatskolas sporta zālē SEZ pārvalde pēc Karostas iedzīvotāju iniciatīvas rīkoja sapulci, lai atbildētu uz jautājumiem par 288 koku izciršanu un rūpnīcas būvi.

Savus jautājumus iedzīvotāji bija izteikuši atklātā vēstulē (sk. šeit), un, kā irliepaja.lv sacīja iniciatīvas grupas pārstāve Sanita Stepena, cilvēki vēlējās ne tikai saņemt atbildes, bet arī cerēja uz savstarpēju diskusiju, "analīzi, nevis sacukurotu prezentāciju", kādu bija sagatavojusi Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvalde.

SEZ pārvalde sapulci bija organizējusi, strādājot vaiga sviedros, – sagatavots speciāls ielikums laikrakstā "Kurzemes Vārds" ar atgādinājumu iedzīvotājiem, kā pēdējo divdesmit gadu laikā attīstījusies Karosta, par līdzīgu tematiku bija sarūpēta skolas zālē izlikta fotoizstāde (fotoattēlos gan nebija redzams tas posts, ko SEZ pastāvēšanas gados piedzīvojusi Karostas vēsturiskā apbūve), SEZ pārvaldnieka vietnieks Uldis Hmieļevskis uzstājās ar īpaši sagatavotu prezentāciju par to, kā Karosta ar savu unikālo apbūvi (SEZ gan priekšroku dod apzīmējumam "militāra zona") pārtapa industriālajā parkā, un kāda plānota Karostas nākotne, liekot uzsvaru uz to, cik veiksmīgi arī citos pilsētas rajonos sadzīvo ražošana ar dzīvojamo sektoru un sabiedriskām ēkām.

Iedzīvotājiem pretī stājās ne tikai gandrīz visas SEZ pārvaldes amatpersonas – valdes priekšsēdētājs Jānis Vilnītis, pārvaldnieks Jānis Lapiņš ar visiem vietniekiem, vēl citi SEZ pārvaldes ierēdņi, bet arī vesels pašvaldības amatpersonu korpuss: vicemērs Ģirts Kronbergs, Vides nodaļas vadītāja Dace Liepniece, Būvvaldes komanda – vadītājas vietnieks Arvīds Vitāls, galvenais arhitekts Indulis Kalns, Karostas arthitekte Iveta Ansone u.c. Tikai uzņēmumu "Jensen Metal", kura ražotnes būvniecība arī ir tas, kas satraucis Karostas iedzīvotājus, pārstāvēja viena Ieva Līmeža, kura pastāstīja, ka "Jensen Metal" pērn apgrozījis 23,6 miljonus eiro, nodokļos samaksājot 2,1 miljonu eiro,  un ar darbu nodrošinājis 265 liepājniekus, kuru vidējā darba samaksa esot 1187 eiro mēnesī. Pēc jaunās ražotnes pabeigšanas 2019.gada maijā darbavietu skaits pieaugs vēl par 140.

Spriedzes mazināšanai par sapulces vadītāju bija uzaicināts šarmantais pilsētplānotājs, "Grupa 93" valdes priekšsēdētājs Neils Balgalis, kura atraktīvais vadīšanas stils tomēr izraisīja pretēju reakciju – no zāles izskanēja aicinājums nepārvērst sapulci par cirku. Dialogam par labu nenāca arī neveiksmīgi izvēlētā telpa ar sporta zāles akustiku, kas neļāva labi sadzirdēt citam citu, ne runājot mikrofonā, ne mēģinot iztikt bez tā.

Sapulcē izskanēja daudz jautājumu, tika saņemtas arī atbildes – gan formālas, gan pēc būtības, bet no visām amatpersonām, kas uzstājās sapulcē, vienīgi Indulis Kalns atzina, ka Karostā ir pieļautas "milzīgas kļūdas".

Sanita Stepena, atbildot uz irliepaja.lv jautājumu, vai sapulce sniedza atbildes uz iedzīvotāju jautājumiem un vai šīs atbildes viņu apmierina, sacīja:

"Domāju, ka jāvelta laiks analīzei, jāsaprot, jāsaliek pa plauktiem. Sapulces laikā man diezgan bieži bija sajūta, ka mani nedzird un ka ir tikai viens viedoklis, kuru pārstāv SEZ, ka iedzīvotājiem notiekošais ir jāpasniedz pozitīvā gaismā, kas arī tika darīts. Bija arī pamainīts formāts, par kuru iepriekš organizatoriskajā sapulcē vienojāmies, – iecere bija, ka vispirms izsakās iedzīvotāji paši un pieaicināti cilvēki – Karostā ir arī ļoti izglītoti un savā jomā zinoši cilvēki, kuriem ir viedoklis kas atšķiras no SEZ viedokļa, un kuri saredz pavisam citādāku, alternatīvu Karostas attīstības stratēģiju. Par kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanu un izmatošanu bija sagatavojies runāt Mārtiņš Ķesteris, par eiropeiskām tendencēm tūrismā  – Ilze Norkalne, jo šeit pasniedz, ka drupas, tas ir "fui', bet, kā jau Ilze vēlāk tomēr iesāka teikt, šis drupu tūrisms ir ārkārtīgi atraktīvs un iecienīts, un noteikti rada arī ekonomisku pienesumu. Sapulces vadītājs viņu gan ātri pārtrauca, prasīdāms, kāds ir jautājums, jo nebija informēts, ka ar Līgu Ratnieci-Kadeģi esam vienojušies par citu formātu.

Man sapulcē pietrūka tieši sarunas par alternatīvām Karostas attīstībā, jo šobrīd ir tikai vienos, ekonomiskās attīstības vārtos, bet ne vienmēr attīstība nozīmē attīstību. Vai tā ir attīstība, kas izposta zaļo vidi, kas izspiež cilvēkus no viņu apdzīvotajām zonām? Tas nav tik vienkārši, ja vienu kvartālu tālāk uzbūvē rūpnīcu, un nav izvērtēta tās ietekme uz vidi, un ja  es kā iedzīvotāja netieku aicināta uz pašvaldību pavēstīt, ka tur aug aizsargājamā dzegužpuķe, lai gan viņa tik tiešām tur aug! Tā vietā man diezgan snobiski tiek pavēstīts, ka šis jautājums nav mūsu adresē, jo Vides nodaļa nevar visur izbraukāt. Un tad man rodas jautājums – kā tad vēl man ar savu pašvaldību ir jārunā? Saruna nenotiek sakabē, bet ir kā tādas divas frontes. Neesmu nākusi cīnīties vai izteikt pretenzijas vai pārmetumus, bet mani uztrauc un absolūti nav pieņemams ne kā cilvēkam, ne kā personībai, ne kā pilsonei, ka man nav lemtspējas tajā vietā, kur es dzīvoju."

Pēc sapulces sarunā ar SEZ pārvaldnieku un viņa vietnieku esot panākta vienošanās, ka saruna turpināsies, vispirms jau izvērtējot aizvadīto sapulci. Tas ir ļoti liels ieguvums, uzskata Stepena, jo gan viņai esot jāizvērtē dzirdētais, gan arī SEZ vadītājiem, pieļauj Karostas iedzīvotāja.

"Pēc tam sēdīsimies pie apaļa galda un runāsim, kur ir tie kanāli, kur ir tās zonas, kur mēs varam pārklāties ar savām tiesībām, ar savu lemtspēju, ar savu viedokli, ko mēs gribējām prezentēt tajā nenotikušajā sapulces daļā. Mums ir idejas, mums ir piedāvājumi, mums ir lūgums sadarboties, jo nav tikai jāattīsta fabriku būve un ražotņu būve, var pelnīt arī ar tūrismu, piesaistīt radošās industrijas, bet tas nav ierakstīts SEZ likumā. Mēs gribam panākt, ka notiek kustība arī šajā sektorā."

Stepena apzinās, ka tas būs liels laika, darba, enerģijas ieguldījums, un kāds būs rezultāts, nav zināms, tomēr viņa un citi Karostas iniciatīvas grupas cilvēki ir gatavi sadarboties ar "tiem, kuri par to algu saņem".

"Gaidīšu SEZ pārvaldnieka e-pastu: kur, kad un cikos?, saorganizēšu domubiedrus un mēs atnāksim, bet gribu, lai iniciatīva ir arī no viņu puses."

Runājot par konkrēto "Jensen Metal" būvprojektu, Karostas iedzīvotāji jau pirms sapulces skaidri bija pauduši savas prasības: "Vēlamies, lai 288 izcirsto koku vietā tiktu iestādīti atpakaļ vismaz tikpat daudz vai pat vairāk koku. Vēlamies, lai faktu, ka skolas tiešā tuvumā veselu mācību gadu norisināsies fabrikas būvdarbi un pēc tam tiks nodota ekspluatācijā un darbosies fabrika bez iepriekš veikta pētījuma par ietekmi uz vidi, SEZ un "Jensen Metal" sadarbībā viens ar otru kompensē iedzīvotājiem un skolēniem rotaļlaukumu un dabā integrētu trenažieru veidā".