Tuvāko desmit gadu laikā Liepājas ostai būtu jāveic vēl viena padziļināšana, lai vidējais dziļums sasniegtu 13,5–14 metrus, uzskata SEZ Mārketinga un investīciju daļas vadītājs Ivo Koliņš.

To Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) speciālists Koliņš paudis intervijā "Rietumu Radio".

"Tie arī ir Liepājas ostas griesti, jo par Liepāju mēs runājam ne kā par tranzīta punktu, kas apkalpo trešo valstu kravas, bet gan reģiona centru, kas primāri kalpo reģiona attīstībai un tikai sekundāri piesaista trešo valstu kravas, lai pēc iespējas pilnvērtīgāk noslogotu Liepājas ostas jaudas," sacīja Koliņš.

Kā stāstīja Koliņš, Liepājas ostas mērķis nav padziļināt ostu līdz 17,5 metriem, lai varētu uzņemt lielākos Baltijas jūrā ienākošos kuģus un šajā rādītājā nostāties līdzās Ventspilij un Tallinai.

"Tuvākajos 15 līdz 20 gados noteikti nē, jo šajā gadījumā runa ir par lielapjoma kravām, kuru nav nemaz tik daudz," sacīja Koliņš, norādot, ka tādā gadījumā Liepājas ostai būtu nopietni jāpievēršas naftas produktu tranzītam, taču pēdējo desmit gadu tendences liecina, ka lielākais naftas eksportētājs reģionā - Krievija - kravas koncentrē savas valsts ostās, izbūvējot jaudīgu infrastruktūru. "Šodien mēs neredzam tādas kravu plūsmas, kurām būtu nepieciešama tik lielu kuģu piesaiste," sacīja Koliņš.

Jau ziņots, ka Liepājas ostā mobilizēta nepieciešamā tehnika, lai atsāktu pirms pāris gadiem pārtrauktos ostas padziļināšanas darbus. Tos plānots pabeigt līdz nākamā gada jūlija beigām.

Projektā plānots veikt Liepājas ostas kuģu ceļa padziļināšanu no 11 metriem līdz 12,5 metriem un brīvostas rajona akvatorija padziļināšanu no 10,5 metriem līdz 12 metriem. Paredzēts veikt arī Loču kanāla rekonstrukciju un Ziemas ostas rajona akvatorijas padziļināšanu līdz septiņu metru dziļumam.

Lai pabeigtu ostas padziļināšanas darbus, atlikuši aptuveni 20% no paredzētā darbu apjoma - jāizrok vēl aptuveni viens miljons kubikmetru grunts. Pavisam plānots izsmelt 5,2 miljonus tonnu grunts, ko izbērs jūrā speciāli tai paredzētās vietās - atbērtnēs. Projekts paredz modernizēt arī Kuģu satiksmes vadības centru, kas nodrošinās padziļinātās ostas akvatorijas drošu izmantošanu lieltonnāžas un tuvsatiksmes kuģu satiksmei.

Liepājas ostas padziļināšana ir transporta nozares projekts, kura mērķis ir uzlabot un sakārtot Liepājas ostas infrastruktūru. Vēl viens projekta mērķis ir kuģošanas drošības uzlabošana ostā.

Ostas padziļināšanu veiks Vācijas kompānija "Strabag Wasserbau", kas izsludinātajā konkursā piedāvāja zemāko līguma summu - 10,33 miljonus latu, neskaitot pievienotās vērtības nodokli. Pavisam konkursā tika saņemti četri piedāvājumi.

Projektu "Liepājas ostas padziļināšana" finansē Eiropas Savienības Kohēzijas fonds, kā arī Latvijas valsts un Liepājas SEZ pārvalde. Kopējās projekta izmaksas ir 27 miljoni latu, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli.