Šajā vasarā pa Latvijas ceļiem un neceļiem sācis ripot pirmais Liepājā radītais inovatīvs elektrodēlis "Landboard City", otrdien raksta laikraksts "Dienas Bizness".

Liepājnieki un vējš vienmēr bijuši saistīti jēdzieni, taču ne visi zina, ka  īstā bauda ir nevis ļaut tam iecirst sejā, bet saplūst ar vēju, slīdēt ar plecu pa priekšu. Tā īsti to izprot visi "dēļotāji". Aizraušanās ar landbordu jeb "zemes dēli" rosinājusi brāļus Kozlovskus piesaistīt pāris draugu un nodibināt Liepājā uzņēmumu, kas projektējis un izgatavojis Latvijā pirmo ar elektromotoru aprīkoto, pašbalansējošo braucamo dēli. Izgudrojums strauji radījis interesi gan pieredzējušu "dēļotāju", gan iesācēju vidū. Nākotnes sapnis puišiem ir attīstīt elektrodēli par profesionāla sporta inventāru – tātad radīt jaunu sporta veidu.

Impulss no unicikla
"Jau apmēram 15 gadu mana aizraušanās ir dēļošana, mani piesaista jebkādi dēļi – īpaši snovbords, kaitbords, veikbords. Katru gadu braucu uz kalniem, dēļoju tepat, Liepājā. Taču ir brīdis, kad nevari aizbraukt uz kalniem, kad Latvijā nav sniega, kad nav vēja, kad kaitina tas, ka pa grantēto ielu, uz kuras dzīvoju, var pārvietoties tikai ar velosipēdu," par biznesa idejas dzimšanu stāsta tās autors Jānis Kozlovskis, kura pamatdarbs ir reklāmas un dizaina jomā. "Gadījās, ka internetā ieraudzīju vienriteņa motociklu. Motocikli mani ne pārāk saista, taču pati ideja likās interesanta. Ja var braukt ar vienriteni uz priekšu, kāpēc gan nevarētu braukt kā ar dēli – uz sāniem?" Visam pamatā esot vēlme slīdēt ar plecu pa priekšu – tā nav ne slēpošana, ne braukšana, tas ir dzīvesveids, skaidro Jānis Kozlovskis. Sācis meklēt internetā līdzīga tipa dēļus, taču neko tādu, kas viņu apmierinātu, nav atradis. Iesaistījis meklēšanā savu draugu Sindiju Eizengraudiņu, kura aizraušanās ir programmēšana un mobilās aplikācijas. Galu galā atrastas nepieciešamās detaļas un Jānis ķēries pie montāžas, lai sameistarotu sev tīkamu braucamo pats. "Kad ieraudzīju, kas viņam tur top, teicu – vecīt, tas taču ir bizness nevis hobijs!" stāsta Sindijs. Ideja bijusi izgatavot ar elektromotoru aprīkotu pašbalansējošu dēli. Kustību nodrošina, mainot braucēja ķermeņa stāvokli. To uztver žiroskops un ar speciālas programmatūras palīdzību dod jaudu un maina griešanās virzienu ritenī iebūvētam elektromotoram.

Ar inkubatora atbalstu
Pirmais izmēģinājuma modelis tapis ar pašu spēkiem un par pašu līdzekļiem. Arī testēts pašu spēkiem – ne viena vien trauma gūta, lai nonāktu līdz tehniski drošākajam un efektīvākajam risinājumam, atzīst Jānis. Pirmā funkcionāli lietderīgā prototipa izgatavošanai un testēšanai iegūts atbalsts Kurzemes biznesa inkubatorā, un no tā brīža arī var runāt par mērķtiecīgu uzņēmējdarbību, atzīst puiši. Patlaban pirmie pasūtījumi jau tiek pildīti uzņēmuma atbalstītājam piederošā darbnīcā, sākta sadarbība ar vairākiem vietējiem uzņēmumiem, lai nekas – pat mikroshēmas nebūtu jāpasūta internetā. Jānis Kozlovskis atbild par produkta tehnisko risinājumu un testiem, Sindijs Eizengraudiņš – par elektroniku, Jāņa brālis Agris – par vizuālo noformējumu un mārketingu. Ceturtā ir uzņēmuma valdes priekšsēdētāja Ineta Kozlovska, kas atbild par finansēm un lietvedību. Laba sadarbība jau izvērsusies ar Kārli Laubertu, kas radījis zīmolu Jim Longboards. Viņš Landboard City gatavo speciāli formētas saplākšņa pamatnes jeb klājus. Liepājas firmā SB laivas top korpusa pārsegi. Tāpat arī Jāņa un Agra pamatdarbavieta SIA Reklāmas apgāds atbalsta jauno uzņēmumu. Bateriju izgatavošana notiek sadarbībā ar  EO Racind inženieri Ivaru Ostapenko. Padomu puišiem nav liedzis arī Blue Shock Bike dibinātājs Artis Daugins.

Sapnis par sportu
Jau pēc tam, kad liepājnieki savu motorizētā dēļa versiju bija uzbūvējuši un iemēģinājuši, internetā atraduši, ka tomēr nav vienīgie pasaulē. "Labi, ka sākumā neredzēju citu ražotāju veikumu, jo tad diez vai būtu sadūšojies taisīt savējo," atzīst J. Kozlovskis. Motorizēta dēļa versija tapusi Amerikā, vēlāk arī Kanādā. Amerikāņu versija ir būtiski dārgāka nekā liepājnieku radītais modelis un arī idejiski  tā atšķiras, viņš apgalvo. Tāpat arī kanādiešu izgudrojums esot citā nišā. "Tāds švītīgais variants – ar gaismiņām, viegli un ērti braucams. Mazām, spiedzošām meitenītēm," ironizē J. Kozlovskis. "Mūsējais ir dizainisks visurgājējs," jautāts par Latvijā radītā dēļa priekšrocībām, atbild idejas autors. Var braukt visur, kur brauc ar konkurentu ražojumiem, taču papildus var braukt arī tur, kur tie dēļi neiet, smejas puiši. Smiltis, grants – tas neesot šķērslis. Turklāt Landboard City ir izstrādāts ciešā sadarbībā ar praktiķiem – braucējiem. Katrs pasūtījums tiek ne tikai dizainēts pēc pasūtītāja vēlmes, bet arī tā konstrukcija piemērota konkrētajam cilvēkam, viņa augumam un svaram. Jautāti par nākotnes plāniem, puiši saskatās un saka, ka pagaidām ir tikai vīzija, sapnis, ko īstenot. Lai motorizētie dēļi būtu ne tikai dažu entuziastu izklaide, bet lai tas pāraugtu par vērā ņemamu sporta veidu ar saviem noteikumiem, standartiem, līmeņiem un starptautisku vērienu. Jautāts, ko viņš ieteiktu tiem, kuriem ideju pilna galva, bet trūkst padoma, kā to pārvērst produktā, Jānis Kozlovskis saka – vienkārši vajag piecelties no krēsla un sākt. "Sākumā, protams, apdauzīsies. Taču tā tas notiek. Tā ir dzīve," viņš piebilst.

Fakti:
Nosaukums: SIA Boards Unlimited
Darbība: elektrodēļu ražošana
Dibināts: 2015
Atrodas: Liepāja