2011.gadā Liepājas ostas stividorkompānijas pārkrāvušas 4,86 miljonus tonnu kravu, kas ir par 10,8 procentiem vairāk nekā 2010.gadā.

To aģentūru LETA informēja Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe.

Pērnā gada kravu apgrozījums bijis viens no lielākajiem atjaunotās ostas vēsturē. Iepriekš lielākais kravu apgrozījums - arī 4,86 miljoni tonnu - tika sasniegts 2003.gadā, un tas bija saistīts ar īpaši labvēlīgiem apstākļiem kokmateriālu un šķeldas tirgū.

Lielāko kravu apgrozījuma pieaugumu pērn nodrošināja beramkravas, un tas saistīts ar ostas padziļināšanu un beramkravu terminālu paplašināšanu.

2011.gadā līdz ar divu beramkravu terminālu paplašināšanu nostiprinātas beramkravu pozīcijas Liepājas ostā - to īpatsvars palielinājies līdz 49%, sasniedzot 2,4 miljonus tonnu. No visām beramkravām labība un labības produkti veidoja 1,45 miljonus tonnu, kas bija par 25,9% vairāk nekā gadu iepriekš. 2011.gadā labība un labības produkti veidoja 30% no visām kravām. Pērn gandrīz dubultojies cementa kravu apgrozījums, sasniedzot 545 200 tonnas, kā arī palielinājušies koksnes šķeldas kravu apjomi.

Otra lielākā kravu grupa - 39% - Liepājas ostā 2011.gadā bija ģenerālkravas. Pērn pārkrauts 1,89 miljoni tonnu ģenerālkravu, kas gan bijis nedaudz mazāk kā gadu iepriekš. Samazinājums saistīts ar nelabvēlīgo situāciju kokmateriālu tirgū. Pārkrauto kokmateriālu apjomi samazinājušies par gandrīz 30%.

Lejamkravas Liepājas ostā pērn veidoja 11% - 2011.gadā pārkrautas 558 200 tonnas, kas ir par 1,3% mazāk nekā 2010.gadā.

2011.gadā līdz ar veiksmīgu prāmju satiksmi palielinājies pasažieru skaits, bet samazinājies kuģu skaits. Liepājas SEZ pārvaldnieks Guntars Krieviņš uzsver, ka Liepājas ostā apkalpoto kuģu skaits ir sarucis, bet tie līdz ar ostas padziļināšanu ir kļuvuši lielāki.

Lielākā ostas stividorkompānijas "Liepājas osta LM" 2011.gadā pārkrāvusi 1,69 miljonus tonnu, kas par 12,6 % vairāk nekā 2010.gadā, bet otra lielākā ostas kompānija "Liepaja Bulk terminal" pārkrāvusi 820 287 tonnas, kas ir par 6,7% vairāk nekā gadu iepriekš.

"Nenoliedzami, kravu apgrozījuma pieaugumu veicināja veiksmīga sadarbība ar uzņēmējiem, kas ostas padziļināšanu izmantoja, lai attīstītu termināļus un varētu apkalpot lielākus kuģus. Liepājas osta nostiprina savas pozīcijas tirgū, spējot nodrošināt konkurētspējīgus, kvalitatīvus pakalpojumus, bet katra pārkrautā tonna veicina liepājnieku un pilsētas labklājību," ostas pērnā gada darbības rezultātus komentēja Liepājas SEZ pārvaldnieks Krieviņš.

2011.gadā turpinājās Eiropas Savienības Kohēzijas fonda projekts "Liepājas ostas padziļināšana", kas ļāva sasniegt vairākus jaunus rekordus. Projektu "Liepājas ostas padziļināšana" finansē Eiropas Savienības Kohēzijas fonds, kā arī Latvijas valsts un Liepājas SEZ pārvalde. Kopējās projekta izmaksas ir 27 miljoni latu, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli.

Pie 51.piestātnes pietauvojies pirmais "Panamax" klases kuģis, kura iegrime sasniedza 10,2 metrus - līdz šim lielākā iegrime kuģiem Liepājas ostā bija 9,6 metri. Uz Turciju pērn nosūtīta lielākā metāllūžņu krava, kas svēra 37 200 tonnas un kuras īpašnieks bija pašmāju kompānija "Tolmets".

2012.gadā, balstoties uz stividorkompāniju prognozēm, Liepājas ostā plānots piecu miljonu tonnu apgrozījums. Šogad noslēgsies ostas padziļināšanas projekts un plānots sākt Karostas kanāla attīrīšanas projektu.