Pateicoties pārrobežu sadarbības projektam, pašas ostas ieguldījumiem un ASV enerģētikas departamenta dāvinājumam, osta kļuvusi drošāka.

Kā šodien žurnālistus informēja ostas drošības virsnieks Kaspars Poņemeckis, tad ES pārrobežu sadarbības projekta „Transporta un ostu komunikāciju sistēmu attīstība („TransPort”)” ietvaros Liepājas ostā tagad ieviesta moderna kontroles sistēma, kāda līdz šim bija tikai kaimiņu ostā Klaipēdā, kas projekta ietvaros šo sistēmu uzlaboja.

125 tūkstošus eiro vērtā kontroles sistēma, kas tagad ieviesta Liepājas ostā, ļauj sešās caurlaidēs – galvenajā, kapteiņdienesta, Sliežu ielas, Kaiju ielas, Brīvostas un SEZ pārvaldes – fiksēt cilvēku plūsmu uz un no ostas teritorijas. Bezvadu savienojums ar galveno serveri ostas kapteiņdienestā sniedz iespēju kontrolēt vizuāli un elektroniski, ostas teritorijā iebraucošajiem pat nav jāizkāpj no mašīnas.

Šāda kontrole, kā uzsvēra Poņemeckis, ir noderīga gan ārkārtas situācijās – piemēram, ugunsgrēka gadījumā, kad jāevakuē cilvēki un svarīgi zināt, cik jau atstājuši ostas teritoriju, bet cik un kur vēl atrodas, gan ikdienā, jo ļauj kontrolēt, cikos kāds ieradies, cikos devies prom.

Personu kontroles sistēma, ko ostā nodrošina 30 uzņēmuma „G4S” apsardzes darbinieki, ļoti noder arī dažādiem valsts dienestiem – muitai, VUGD, policijai, robežsardzei, Vides dienestiem utt. „Agrāk mēs nevarējām sniegt ziņas muitai vai VID par cilvēkiem, kuri pērn izbraukuši caur caurlaidēm, tagad tas būs iespējams,” atzina Poņemeckis.

Pēc drošības virsnieka sacītā, jaunās kontroles sistēmas iespējas varēs izmantot arī ostas uzņēmumi – par to samaksa netikšot prasīta, vienīgi firmām vajadzēs pašām iegādāties datortehniku.

Kontroles sistēma testa režīmā darbojusies jau visu augustu, tagad tā strādā darba režīmā.

Kā pastāstīja „G4S” objektu vadītājs Vilnis Ēķis, atšķirībā no agrākās kontroles sistēmas, lai apziņotu visus dienestus un ostas struktūras nav nepieciešams telefona zvans uz katru no tām, bet ziņojumu iespējams nosūtīt gan elektroniski, gan balss režīmā visiem reizē.

Apsardzes darbinieki arī izstrādājuši 25 rīcības modeļus dažādām ārkārtas situācijām, sākot no kuģu avārijas līdz ķīlnieku sagrābšanai.

Vēl viens jaunums ostā ir patruļdienests, kas divreiz diennaktī izbraukā ostas teritoriju, lai pārbaudītu, vai nav kāds apdraudējums ostas termināļu iekārtām, vides piesārņojums ostas akvatorijā u.tml. Arī to nodrošina „G4S”.

Tāpat visu laiku tiekot papildināta ostas teritorijas videonovērošanas sistēma, uzstādot jaunas kameras.

Trešais jaunums ir ASV enerģētikas departamenta dāvinājums – radiācijas pārbaudes sistēmas cilvēkiem un autotransportam, kas iebrauc vai atstāj ostas teritoriju. Lai gan sistēmas nodotas robežsardzei, to apkalpošana uzticēta ostas kontroles un apsardzes dienestam.

Iekārtas sāks darboties no 1.oktobra.

Visi drošības un aizsardzības pasākumi ir vienotā ostas aizsardzības plāna sastāvdaļas.