Kaut arī SEZ pārvalde nolēmusi lauzt līgumu ostas padziļināšanu un sākusi darbu pie jauna iepirkuma konkursa paralēli tomēr turpinās sarunas ar Beļģijas kompāniju par sadarbības atjaunošanu.

Tā aģentūru LETA informēja Liepājas SEZ pārvaldes Mārketinga un investīciju daļas vadītājs Ivo Koliņš.

"Pašlaik primārais jautājums ir jauna iepirkuma sagatavošana, jo ir jāizstrādā pilnīga jauna tehniskā dokumentācija atlikušajam darbu apjomam. Tas nav dažu nedēļu jautājums, bet aizņems vairāk laika," informēja Koliņš, skaidrojot, ka tuvākajā laikā jauns iepirkums vēl netiks izsludināts.

Paralēli līdz 30.jūlijam, kas ir līguma beigu termiņš, turpinās sarunas ar Beļģijas kompāniju par iespējamu sadarbības atjaunošanu. "Beļģijas kompānijas finansiālās prasības, kādas tās ir pašlaik, mūs neapmierina. Ja būs piedāvājums, kas mūs apmierinās, tad pieļaujam iespēju par sadarbības atjaunošanu. Kādā formā varētu izpausties šī sadarbība, pašlaik grūti pateikt," atzina Koliņš.

Jau ziņots, ka Liepājas SEZ pārvalde jūnijā vienpusēji nolēmusi lauzt līgumu ar "Dredging International N.V." par Liepājas ostas padziļināšanu, jo padziļināšanas darbu veicējs vēlējās panākt lielāku tarifu par vienu izsmeltās grunts kubikmetru.

Kā iepriekš atzina Koliņš, pašlaik vēl notiek mēģinājumi panākt vienošanos ar Beļģijas kompāniju par darbu turpināšanu, taču izredzes panākt pozitīvu rezultātu SEZ pārstāvis vērtēja kā nelielas. Jautāts, vai SEZ pārvalde varētu piekāpties beļģu prasībām, Koliņš sacīja, ka "manevra iespējas nav lielas" - ostas padziļināšanas projekts daļēji tiek finansēts no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem, tāpēc finansējumu projektā nav iespējams palielināt.

Jauna iepirkumu konkursa izsludināšanai, ja tāds būs nepieciešams, kā sacīja SEZ pārstāvis, būs vajadzīgi vairāki mēneši, un pieļāva, ka ostas padziļināšanas darbi varētu atsākies tikai nākamajā sezonā - 2013.gada pavasarī. Jautāts, cik būtiski atšķiras iepriekš līgumā paredzētā summa no beļģu kompānijas papildus pieprasītā finansējuma, Koliņš precīzu summu nenosauca, taču atzina, ka tā rēķināma miljonos.

"No Eiropas Savienības fondiem papildu finansējums ostas padziļināšanas projektam nav paredzēts, un, ja šos darbus nevar pabeigt viens uzņēmējs, tad iespējams, to var izdarīt kāds cits," jauna iepirkuma konkursa izsludināšanu pieļauj arī Liepājas domes priekšsēdētājs Uldis Sesks ("Liepājas partija"). Viņš uzskata, ka nebūs problēmu atrast kompāniju, kas varētu pabeigt ostas padziļināšanas darbus. "Eiropā ir pietiekami daudz uzņēmumu, kuri kvalificēti veic šādus darbus."

Līdzīgu viedokli pauda arī Koliņš, piebilstot, ka veicamo darbu apjoms vēl ir samērā liels - jāizsmeļ aptuveni miljons kubikmetru grunts.

Jau ziņots, ka Liepājas ostas padziļināšanas darbi tika sākti 2009.gada novembrī, un līdz pagājušā gada rudenim veikti 80% no paredzētā darbu apjoma. Par paveiktajiem darbiem Beļģijas kompānijai jau ir samaksāts. Šopavasar ostas padziļināšana tā arī nav atsākta. Kā skaidroja Ratniece-Kadeģe, līguma laušana ir ilgstoša un sarežģīta sarunu procesa rezultāts. Lai gan Beļģijas kompānija nevēlējās līgumu lauzt, Liepājas SEZ skatījumā tas ir vienīgais loģiskais risinājums.

Kompānija "Dredging International N.V." skaidrojusi, ka nespēj iekļauties līgumā paredzētajās darbu izmaksās, kā argumentu minot to, ka grunts izrādījusies cietāka, nekā sākotnēji domāts. Tomēr Liepājas SEZ pārvalde šādu argumentu atspēko ar to, ka "Dredging International N.V." veikusi arī iepriekšējo Liepājas ostas padziļināšanu 1999.gadā - tātad šai beļģu kompānijai, piedaloties ostas padziļināšanas darbu konkursā, jau bija zināmas Liepājas ostas grunts īpašības.

Kā aģentūrai LETA sacīja Liepājas SEZ pārvaldnieks Guntars Krieviņš, visiem konkursa pretendentiem bija plašas iespējas pirms sava piedāvājuma iesniegšanas iepazīties gan ar projekta dokumentāciju, gan tehnisko projektu, gan reāli dabā pārliecināties par grunts sastāvu un darba apstākļiem. Arī noslēgtajā līgumā starp Liepājas SEZ pārvaldi un "Dredging International N.V." ir precīzi atrunāts, ka izpildītājs ir guvis visu nepieciešamo informāciju, ar to ir iepazinies un ir gatavs uzņemties noteiktas saistības - veikt darbu par līgumā noteikto samaksu. Līdz ar to nav pamatota izpildītāja "Dredging International N.V." prasība ievērojami palielināt maksu par vienu izsmelto grunts kubikmetru, skaidroja Krieviņš.

Atlikušajam darbu apjomam plānots izsludināt jaunu konkursu. "Šis gads ir pazaudēts, bet ostas padziļināšanas darbi varētu atsākties 2013.gada pavasarī," piebilda Ratniece-Kadeģe.

Liepājas ostas padziļināšana ir transporta nozares projekts, kura mērķis ir uzlabot un sakārtot Liepājas ostas infrastruktūru. Vēl viens projekta mērķis ir kuģošanas drošības uzlabošana ostā.

Projektā plānots veikt Liepājas ostas kuģu ceļa padziļināšanu no 11 metriem līdz 12,5 metriem un brīvostas rajona akvatorija padziļināšanu no 10,5 metriem līdz 12 metriem. Paredzēts veikt arī Loču kanāla rekonstrukciju un Ziemas ostas rajona akvatorijas padziļināšanu līdz septiņu metru dziļumam. Pavisam plānots izsmelt 5,2 miljonus tonnu grunts, ko izbērs jūrā speciāli tai paredzētās vietās - atbērtnēs. Projekts paredz modernizēt arī Kuģu satiksmes vadības centru, kas nodrošinās padziļinātās ostas akvatorijas drošu izmantošanu lieltonnāžas un tuvsatiksmes kuģu satiksmei.

Projektu "Liepājas ostas padziļināšana" finansē Eiropas Savienības Kohēzijas fonds, kā arī Latvijas valsts un Liepājas SEZ pārvalde. Kopējās projekta izmaksas ir 27 miljoni latu, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli.