Ziņot redaktoram

Šis teksts tiks nosūtīts portāla administrācijai, lai izlabotu, precizētu vai papildinātu rakstu.

Spāņu diriģents: Mājīga, skaista pilsēta, labs orķestris


atlikušas 250 zīmes


Spāņu diriģents: Mājīga, skaista pilsēta, labs orķestris

Autors: Sarmīte Pujēna
Ceturtdienā, 17. janvārī, 2019 | BIRKAS: koncerts , LSO , Ģintars Rinkevičs , Lielais Dzintars
Izdrukāt Ziņot
Sesārs Alvaress (no labās) pēc "Rubato" diska atvēršanas kopā ar ieraksta dalībniekiem un autoriem.
Sesārs Alvaress (no labās) pēc "Rubato" diska atvēršanas kopā ar ieraksta dalībniekiem un autoriem.
FOTO: no facebook.com
Sesārs Alvaress (no labās) pēc "Rubato" diska atvēršanas kopā ar ieraksta dalībniekiem un autoriem. Sesārs Alvaress.

Sestdien, 19.janvārī, pulksten 18 "Lielajā dzintarā" Liepājas orķestris aicina uz unikālu, Latvijā vienīgo koncertu "Duende. Flamenko karalis", kurā pie diriģenta pults būs spānis Sesārs Alvaress.

Sesārs Alvaress trešdien, 16.janvārī, otro dienu bija Liepājā un otro dienu – Liepājas Simfoniskā orķestra priekšā. Pauzē diriģents labprāt piekrita īsai sarunai, ļaujot izvēlēties, runāt angļu vai krievu valodā.

Kādi ceļi jūs atveduši uz Liepāju?
Sen esam pazīstami un kopā strādājuši ar maestro Gintaru Rinkēviču. Pirmoreiz iepazināmies, kad viņš strādāja Novosibirskā. Kopš tā laika sadarbojamies dažādos muzikālos projektos Krievijā, Spānijā. Vairākas reizes viņš mani uzaicināja uz Viļņu. Man patīk sadarboties ar maestro, jo visi viņa orķestri ir ļoti labā līmenī – gan muzikālajā, gan disciplīnas, gan cilvēcisko attiecību ziņā. Tāpēc, kad viņš mani uzaicināja, biju tikai "par".

No kurienes pats nākat?
Šobrīd manas mājas ir Spānijā, Mursijā. Arī dzimis esmu Spānijā, Alikantē. Desmit gadus biju galvenais diriģents Tomskas orķestrī, Krievijā, tagad vairs ne. Kā viesdiriģents ļoti daudz strādāju Eiropā, Krievijā, pastāvīgi braukāju uz Ķīnu, uz ASV. Bet mājas ir Spānijā.

Kādi ir pirmie iespaidi par Latviju, Liepāju, koncertzāli?
Latvijā esmu pirmo reizi. Atbraucu pirms divām dienām un neesmu daudz paguvis. Vakar laiks bija šausmīgs, šodien – brīnišķīgs! Pēc mēģinājuma biju izgājis pastaigāties – Liepāja ir ļoti mājīga, skaista pilsēta. Man patīk arhitektūra, tas, ka saglabājat dažādus arhitektūras stilus – ir cara laika nami, kādus var sastapt arī Sibīrijā, ir Centrāleiropas stila arhitektūra, arī skandināviska. Un, paldies dievam, maz padomju arhitektūras. Esmu redzējis pilsētas, kuras tādēļ izskatās briesmīgi.

Koncertzāle, manuprāt, jums ir ļoti laba, lai gan esmu redzējis tikai grimētavu un zāli. Zāle ir ērta, akustika arī šķiet laba.

Vai iepriekš esat ticies ar Latvijas mūziķiem?
Zinu daudzus – jau kopš Maskavas konservatorijas laikiem, kur mācījās arī mūziķi no Latvijas, ļoti labi mūziķi.

Pastāstiet par sestdienas koncerta programmu!
Ar flamenko ģitārista Karlosu Pinjanu sen esam pazīstami, un mums bijuši vairāki kopīgi projekti, arī ar orķestri, un ar to esam braukājuši pa visu pasauli. "Rubato" mūsu galvās dzima apmēram pirms septiņiem, astoņiem gadiem. Ideja bija radīt īstu simfoniskās mūzikas koncertu, izmantojot spāņu folkloru un instrumentus. Bija jāatrod komponists, kurš Pinjana ģitārai rakstītajai solo mūzikai spētu piedot formu un uzrakstīt instrumentāciju orķestrim. Turklāt man gribējās, lai koncerts skanētu filmu mūzikas stilā. Spriedām ar Karlosu, kurš to varētu izdarīt, un sapratām, ka tas varētu būt mūsu tuvs draugs Pedro Kontrerass, bet viņš tobrīd dzīvoja Losandželosā. Un tad, šķiet, tas bija 2015.gadā, nejauši uzzinājām, ka viņš atgriežas Spānijā, un mēs varēsim strādāt klātienē. Viss izdevās lieliski, un kopā ar Mursijas simfonisko orķestri svītu ierakstījām diskā, kas pērn nāca klajā.

To, kā šis koncerts skan, dzirdēsiet sestdien. Tā nebūs flamenko mūzika tīrā veidā, jo klausīties flamenko ilgāk par piecām, desmit minūtēm ir diezgan grūti, smagi. "Rubato" ir simfoniskāka, vairāk līdzinās svītai un to ir viegli klausīties. Koncertam ir deviņas daļas, katra uzrakstīta jaunā flamenko stilā, mūzika nav statiska, viegli klausāma. Kad slavenais Krievijas pianists Deniss Macujevs to dzirdēja, uzreiz uzaicināja mūs nospēlēt to savā festivālā. "Rubato" esam atskaņojuši arī Polijā, Vācijā, Itālijā, pie mums Spānijā. Bez ģitāras solo uzstāsies arī mūsu sitaminstrumentālists Migels Anhels Orengo Visente – bez mūsu pašu instrumentālista nesanāktu, jo flamenko ir specifisks stils.

Vai jums Latvijā paredzēts vēl kāds koncerts?
Nē, šis ir vienīgais.

Tad jau unikāls.
Tā iznāk.

Uzziņa
Karloss Pinjana (Kartahena, 1976. g.) ieguvis grādu Mursijas Augstākajā mūzikas konservatorijā un maģistra grādu mūzikas pētniecībā Mursijas Universitātē. Viņš nāk no ģimenes ar bagātīgām flamenko tradīcijām. 1990. gadā Karloss sāk studēt klasisko ģitāru Kartahenas Mūzikas konservatorijā, vienlaikus izzinot arī flamenko ģitāru, un šajā jomā viņš drīz vien sasniedz izcilību. Par to liecina viņa neskaitāmie apbalvojumi. Karloss ir sniedzis priekšnesumus visā pasaulē. Viņš bieži spēlē ar orķestriem, izpildot savu īpašo projektu – svītu "Rubato", kurā apvieno klasisko mūziku ar flamenko temperamentu un liriskumu. Viņš ir spēlējis kopā ar Mursijas Simfonisko orķestri, Tomskas Filharmonijas orķestri, ‎Ļubļanas Filharmonijas orķestri, Kališas Filharmonijas orķestri, Sv. Kristofora Kamerorķestri, Lietuvas Valsts simfonisko orķestri un citiem kolektīviem. Kā solo mākslinieks izdevis septiņus albumus un rakstījis mūziku kino un dažādiem telvīzijas projektiem. Patlaban Karloss apvieno savu izpildītāja darbu ar flamenko ģitārspēles profesora amatu Mursijas Mūzikas konservatorijā. Viņš ir arī Mursijas Starptautiskā ģitārfestivāla mākslinieciskais direktors.

1973. gadā dzimušo Sesaru Alvaresu starptautiskie kritiķi šobrīd atzīst par vienu no orķestru diriģēšanas spēcīgākajām vērtībām. Sākotnējo izglītību viņš ieguvis Oviedo Mūzikas konservatorijā, tad turpinājis diriģēšanas studijas Madridē. Vēlāk viņš pārcēlies uz Maskavu, lai studētu Pētera Čaikovska Maskavas Valsts konservatorijā, kur viņš uzsāka darbu ar prestižo maestro Dmitriju Kitajenko. Šeit viņš turpina studēt, apgūstot klavierspēli, izzinot kontrapunktu, fūgu un kompozīciju. Piecu gadu garumā viņš studējis arī Starptautiskajā orķestra diriģēšanas meistarklasē ar maestro Lāslo Heltaju.

Sesars Alvaress sniedzis koncerttūres daudzās valstīs, piemēram, Ķīnas Tautas Republikā, ASV un Krievijā. Papildus saspringtam koncertu grafikam daļu laika viņš velta pasniedzēja darbam –– viņš ir orķestru diriģēšanas profesors Mursijas Valsts konservatorijā un vieslektors Vanderbilta Universitātē (Tenesī, ASV).

Migels Anhels Orengo Visente (Mursija, 1977. g.) pirmo muzikālo pieredzi guva, spēlējot ar ansambli Gvadalupē piecu gadu vecumā. Desmit gadu vecumā viņš sācis klasiskās perkusijas studijas Mursijas Augstākajā mūzikas konservatorijā, kur saņēmis augstākās atzīmes un Īpašo simfoniskās perkusijas balvu. Koncertus viņš sniedzis gan spāniski runājošajās valstīs, gan ārpus tām, piedaloties dažādās grupās un pārstāvot daudzus mūzikas stilus. Kopš 1997. gada – klasiskās perkusijas pasniedzējs Kartahenas Mūzikas konservatorijas Mūzikas un izpildītājmākslu fakultātē. Šobrīd darbojas Mursijas Profesionālās dejas konservatorijā, dalot savu dzīvi starp privātstundām un koncertiem. Sniedz priekšnesumus un veic ierakstus ar Madrides Filharmonijas orķestri, kā arī ar citiem kolektīviem Eiropā.

(Avots: LSO)


Sludinājums

Pievienot komentāru

KOMENTĒT
Es, pievienojot, šo komentāru, piekrītu portāla lietošanas noteikumiem.
* Obligāti aizpildāmie lauki