Valstij Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektā būtu jānodrošina aptuveni 100 miljonu eiro liels līdzfinansējums, intervijā LNT sacīja AS "Latvijas Dzelzceļa" (LDz) vadītājs Edvīns Bērziņš.

Pēc Bērziņa teiktā, no projekta realizācijas pirmajam posmam 347 miljonu eiro līdzfinansējums būtu pieejams no Eiropas Savienības Kohēzijas fonda, 100 miljonus eiro LDz aizņemtos ilgtermiņā no Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas, bet vēl 100 miljoni būtu nepieciešami no valsts.

Saskaņā ar LDz piedāvāto modeli, vēl 100 miljoni būtu ieguldījums pamatkapitālā. Par to esot diskusija ar Eiropas Savienību, vai tas ietekmē fiskālo telpu. LDz vadītājs norādīja, ka esot argumenti, lai šādas ietekmes nebūtu, un tad Latvijas Finanšu ministrija uz to raugoties "diezgan pozitīvi".

Kā sacīja Bērziņš, patlaban tiek vērtēts iespējamais finansēšanas modelis, tā lai tas pēc iespējas mazāk ietekmētu valsts budžetu.

LDz vadītājs uzsvēra, ka šo nevar vērtēt kā izdevumu pozīciju, jo tas ir ieguldījums infrastruktūrā, kas ļaus valstij pelnīt.

Kā ziņots, Ministru prezidents Māris Kučinskis (ZZS) ir skeptisks par Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektu, uzsverot, ka jāiegūst papildu informācija saistībā ar konkrēto ieceri. "Lai varētu spriest par iespējamo atbalstu elektrifikācijas projektam, vēl ir nepieciešams iegūt pietiekami lielu apmēru papildu informācijas, kā arī veikt nopietnus aprēķinus," premjera viedokli aģentūrai LETA pauda viņa preses sekretārs Andrejs Vaivars.

Arī Latvijas tranzīta koridora pārstāvji ir piesardzīgi skeptiski par plānoto Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektu.

Kā ziņots, Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektu paredzēts sākt, elektrificējot posmu Ventspils virzienā. Projekta pirmajā posmā no 2019. līdz 2023.gadam paredzēts elektrificēt līnijas Daugavpils–Krustpils, Rēzekne–Krustpils, tālāk virzienā uz Ventspili. Pirmā posma kopējās izmaksas paredzētas 660 miljonu eiro apmērā. Otrajā posmā no 2020. līdz 2025.gadam iecerēts elektrificēt līnijas Krustpils–Šķirotava, Daugavpils–Indra virzienā uz Rīgu. Šī posma kopējās izmaksas – 519 miljoni eiro.

Savukārt pēc 2023.gada plānots elektrificēt posmu Jelgava–Liepāja, savukārt laikā no 2025. līdz 2030.gadam rekonstruēt esošos elektrificētos posmus Pierīgā. Kopējās elektrifikācijas projekta izmaksas aprēķinātas 1,3 miljardu eiro apmērā. Pašreizējā Eiropas Savienības plānošanas periodā no 2014. līdz 2020.gadam Latvijai šim projektam ir pieejams Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums 347 miljonu eiro apmērā.

SIA "Ernst&Young Baltic" izstrādātā projekta izmaksu–ieguvumu analizē secināts, ka projektam būs pozitīva ietekme gan uz vidi, gan tautsaimniecību. Par attiecīgo analīzi tika ziņots slēgtā Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes sēdē. Iepriekš nozarē nebija vienprātības par projekta ekonomisko pamatotību un to, kuru virzienu būtu ieteicams elektrificēt pirmo – uz Ventspili vai uz Rīgu.

Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija un jau elektrificētā tīkla modernizācija darbībai ar 25 kilovoltu sprieguma maiņstrāvu ir lielākais līdz šim plānotais dzelzceļa investīciju projekts Latvijā. Pašlaik Latvijā elektrificēti apmēram 14% jeb 257 kilometri dzelzceļa līniju, kas ir viens no zemākajiem rādītājiem Eiropas Savienībā.