Ziņot redaktoram

Šis teksts tiks nosūtīts portāla administrācijai, lai izlabotu, precizētu vai papildinātu rakstu.

liepājiņa: Broša virsū žabo


atlikušas 250 zīmes


liepājiņa: Broša virsū žabo (9)

Autors: Agnese Kleina
Sestdien, 20. oktobrī, 2012 | BIRKAS: grāmata , grāmata liepājiņa , autoosta , pilsētvide , arhitektūra
Izdrukāt Ziņot
FOTO: Ziedonis Safronovs

Žurnāla "Deko" galvenā redaktore Agnese Kleina arī ir viena no "liepājiņas" stāstu autorēm. Viņa vērtējusi Liepājas vizītkarti – autoostu. Kritiski...

LIEPĀJAS STACIJAS LAUKUMS UN AUTOOSTA, ARHITEKTA U. PĪLĒNA BIROJS, 2011.
FOTO: ZIEDONIS SAFRONOVS
TEKSTS: AGNESE KLEINA, žurnāla DEKO galvenā redaktore, modes blogere

Pasažieru staciju apkārtne vienmēr iemieso īpatnu enerģiju. No vienas puses, sirsnīgu un cerīgu – paši dodamies ceļā vai sagaidām kādu, atceļojušu no tāluma [gan kilometru, gan prombūtnes gadu ziņā]. Tikmēr vakarpusē staciju tuvākā apkārtne mēdz kļūt aizdomīga, pat bīstama, un nez no kurienes uzrodas ļaudis ar neizdibināmiem nolūkiem. Iespējams, tieši tāpēc daudzās pilsētās stacijas priekšā izbūvēta strūklaka – tekoša ūdens labvēlīgās ietekmes uz cilvēkiem dēļ. Protams, pie strūklakas ērti norunāt tikšanos [savulaik Hirosimā ar japāņu klasesbiedrenēm vienmēr teicām Eki-mae [stacijas priekšā], bet domājām kupolveida strūklaku], arī kopbildei tas pateicīgs fons. Pēc Liepājas Stacijas laukuma labiekārtošanas strūklaka sentimentāliem atkalsatikšanās fotomirkļiem tikusi arī liepājniekiem – no zemē iebūvētajām sprauslām palielajā laukumā te vienā, te otrā malā izšaujas ūdens strūkla. Kad strūklaka novērtēta kā labākais moments laukuma pārveidē, acs pieķeras metāla zedeņiem – žogam ap strūklaku un autostāvvietu. Pieļaujot, ka bez tā iztikt nevarēja [apmeklētāju drošībai], iespējams, ir arī veiksmīgāki risinājumi, kas neasociētos ar ganībām un šī iemesla dēļ nedisonētu ar cēlo, 1871. gadā celto stacijas ēku.

Savu laiku nokalpojusī padomju nojume pār autobusu pieturām pazudusi – tās vietā piecas atsevišķas, apjumtas, izgaismotas pieturvietas ar ērtām sēdvietām un elektronisko tablo ar autobusu pienākšanas laikiem. Apjumts arī nelielais ceļa posms līdz stacijas ieejai, lai lietū vai sniegā pasažieri netraucēti tiktu līdz patvērumam. Tomēr žēl, ka – par spīti stiklotajām sienām – modernais, funkcionālais veidojums būtiski aizsedz skaistās stacijas ēkas labo pusi [kā tas, starp citu, nebija ar padomju versiju, kas atradās mazliet nostāk un nebija tik komplicēta]. Vēstures cienītāji apdalīti arī ēkas iekšpusē – durvis uz veclaicīgo uzgaidāmo zāli otrajā stāvā ir slēgtas, lai gan logs uz skatu laukumu siltā laikā stāv atvērts.

Stacijas apmeklētāju ērtībām autostāvvieta novietota tuvāk autobusu stāvvietām un tramvaja pieturai. Arī taksometru stāvvieta uzreiz pamanāma. Pilsētas viesiem no ārzemēm gan pilnīgi pietiktu ar internacionālo "Taxi" viņiem svešā "Taksometri" vietā. Nav saprotama funkcija nelielajam jumtiņam, virs kura izvietots minētais uzraksts. No Liepājai raksturīgā aukstā vēja tas nepasargā un tādēļ ar iešķībajiem balstiem šķiet lieka dekorācija. Pretenzijas izsauc arī tūrisma informācijas stends. Uzskates materiāls noformēts vecmodīgi [jūra – ierasti zila, Kurzemes karte – dzeltenzaļa] un nevajadzīgi piekrāmēta ar bukletiskām fotogrāfijām. Stends nomāc jau no attāluma un ir kārtējais stacijas ēku aizsedzošais veidojums. Dīvaini, ka padomāts par informācijas izslāpušajiem [stends novietots teju pie ieejas], bet aizmirsts par vienkārši izsalkušajiem – tiešā tuvumā nav neviena kioska, kur pārdotu uzkodas, jaunāko presi un sadzīves sīkumus neparedzētiem gadījumiem. Saprotams, nav rentabli – papildizdevumi būvējot un rūpes, nomniekus meklējot. Sak, gan jau iztiks ar kioskiem stacijas iekštelpās! Varētu, ja vien tie nestrādātu tikai pašiem vien zināmos laika posmos.  

Senā stacijas ēka ir kā veca, bet mīļa kleita, pārlaicīga klasika, kas skapī stāv vai kopš Jēzus laikiem. Izmest – roka neceļas, un taupība ir tikums. Vecu kleitu gribas un vajag atsvaidzināt ar modernu aksesuāru [kā zināms, klasisks tērps jauniem aksesuāriem ir pateicīgs, neuzkrītošs fons, bet ideālā gadījumā tie pat izceļ viens otru]. Tikai ar vienu noteikumu – abiem komponentiem jābūt saskaņā. Diemžēl apskatītie argumenti stacijas ēku [kleitu] un jaunizveidoto vidi [brošu] ap to neļauj uzskatīt par perfektu simbiozi. Šoreiz broša uzsprausta tieši virsū skaistajam kleitas žabo.

Nu, rezignēti paskatoties, jāsaka – pie visa pierod. Arī parīzieši iemācījās sadzīvot ar briesmīgo Eifeļa torni. Bet, ja 20. gadsimta sākumā būtu bijis internets, noteikti piekomentētu pilnus portālus par dzelzs stalažu, kas dara kaunu pilsētas viesu acīs…
© V10
Materiāla pārpublicēšanas gadījumā atsauce un saite uz www.irliepaja.lv obligāta.


Sludinājums

Folosofs
10:16 | 20/10/12
ZIŅOT
(-0)
(2)
+

Salīdzinājums ar Eifeļa torni ir nevietā!
Labas dzīves telpas noteikums- nepierast pie sliktām lietām!
citādi jau tā var pierast un arī pats izmainīties, bet tas jau galējs pasākums, mainīt sevi, ja nevar mainīt apkārtējos apstākļus

nagainis
12:20 | 20/10/12
ZIŅOT
(-3)
(6)
+

Normāls stacijas laukums. Mājīgs. Pēc izskata ļoti labs.Vienīgi nedaudz par plašs laukums kur atrodas strūklaka. Iekāpšanas peroni ļoti labi, taču ne īsti pārdomāts risinājums izkāpšanai no autobusa. Kas attiecās uz tirgotavām, tas taču viss ir pieejams stacijas ēkā. Kas attiecās uz pašas stacijas ēkas iekšieni, ļoti dīvaini ka slēgtas durvis izejaj uz dzelzceļa peronu. Šis fakts ir ļoti dīvains, ka no stacijas ēkas nav izejas uz dzelzceļa peronu.

757
13:04 | 20/10/12
ZIŅOT
(-4)
(6)
+

Stacijas laukums Liepājā ir skaistākais, kāds vispār redzēts jebkur pasaulē. Atšķirībā no angļu stacijām, mums ir vienkārši mākslas objekts- gaumīgs un stilīgs!
P.S. foto gan uztaisīts laikam apzināti tāds, lai izskatītos pēc kaut kā šausmīga.

indra ķempe
17:15 | 20/10/12
ZIŅOT
(-1)
(0)
+

P.S. iebilstu. fotogrāfi, esejisti un bērni strādāja katrs atsevišķi, kopdarbu ieraugot tikai grāmatā. attēls no oriģinālās kompozīcijas atšķiras portāla redakcijas labojumā, taču neparastais kadrs ar pretgaismu nav apzināta šausmināšanās, tieši pretēji - tas parāda laukuma jūtīgo pusi

indra ķempe
13:07 | 22/10/12
ZIŅOT
(-1)
(0)
+

redakcija salaboja attēlu, pašlaik tas ir tāds pat, kā grāmatā, kur ir arī citi, krāsaini un visādi citādi jauno autoostu atspoguļojoši. portālā pie katras no eseju publikācijām apskatāms tikai 1 fotoattēls. uzdevums ikvienam liepājiņiekam bija pateikt to, ko domā par viņam iedalīto vai viņa izlozēto objektu. rakstiski vai vizuāli, kāds nu kura žanrs

noej līdz grāmatnīcai un apskati kopainu, tajā ir arī bērnu zīmējumi! tie ir neviltoti "gudri vizualizēti"

jānis pliekšāns
11:29 | 22/10/12
ZIŅOT
(-1)
(1)
+

šizofrēnija! ja nemāk bildēt,tad nevajag tagad meklēt mākslinieciskos eifēmismus! ja zinas uzdevums bija kaut ko gudri pateikt, tad tik pat gudri varēja vizualizēt aprakstāmo objektu, nevis fotografēt tā, lai laukums izskatītos pretīgi!

apkārtne
12:42 | 22/10/12
ZIŅOT
(-0)
(2)
+

Var uztaisīt nezin kādus skaistumus, bet nevar atvest un nolikt tur citu publiku. Vakaros tai pusē labāk nerādīties. Prom tikšana arī apgrūtināta- tramvaji nāk reti, pilsētas autobusi tālu un nezin kur.

magdeburgas ziņotājs
09:34 | 23/10/12
ZIŅOT
(-0)
(0)
+

varbūt pastāstiet kā tas nākas, kā pie stacijas tramvaji iet retāk nekā citur. es protams pieņemu, ka tā ir, bet savādi katrā ziņā, zinot, ka Liepājā ir tikai viena tramvaja līnija...

tapat vietējais
09:53 | 26/10/12
ZIŅOT
(-0)
(0)
+

Vakaros tramvaji vispār iet reti, un ir ātrāk atbraukt ar autobusu no kādas pilsētas, nekā no Liepājas stacijas tikt mājās, protams, ja esi miljonārs, tad brauc ar taksi.

Pievienot komentāru

KOMENTĒT
Es, pievienojot, šo komentāru, piekrītu portāla lietošanas noteikumiem.
* Obligāti aizpildāmie lauki