Patlaban nav riska zaudēt Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektam pieejamo Eiropas Savienības (ES) finansējumu. Kā zināms, elektrifikācija plānota arī Liepājas virzienā.

To aģentūrai LETA pauda Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš.

Gan Finanšu ministrija, gan SM pērn valdībai ziņoja, ka pastāv risks zaudēt elektrifikācijai pieejamo ES finansējumu, ja līdz 2016.gada beigām nebūs nacionāla lēmuma par projekta īstenošanu, taču Ozoliņš šodien apliecināja, ka bažām par to nav pamata.

Viņš atzina, ka projekts nevirzās tik ātri, cik bija iecerēts, taču tas skaidrojams ar tā apmēru.

Pēc viņa teiktā, piektdien, 13.janvāri, koalīcijas darba grupā par ES fondu jautājumiem apspriedīs elektrifikācijas projektu. Pēc tam jautājums tiks virzīts izskatīšanai valdībā.

Kā ziņots, Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projektu paredzēts sākt, elektrificējot posmu Ventspils virzienā. Projekta pirmajā posmā no 2019. līdz 2023.gadam paredzēts elektrificēt līnijas Daugavpils–Krustpils, Rēzekne–Krustpils, tālāk virzienā uz Ventspili. Pirmā posma kopējās izmaksas paredzētas 660 miljonu eiro apmērā. Otrajā posmā no 2020. līdz 2025.gadam iecerēts elektrificēt līnijas Krustpils–Šķirotava, Daugavpils–Indra virzienā uz Rīgu. Šī posma kopējās izmaksas – 519 miljoni eiro. Savukārt pēc 2023.gada plānots elektrificēt posmu Jelgava–Liepāja, bet laikā no 2025. līdz 2030.gadam – rekonstruēt esošos elektrificētos posmus Pierīgā.

Kopējās elektrifikācijas projekta izmaksas aprēķinātas 1,3 miljardu eiro apmērā. Pašreizējā Eiropas Savienības plānošanas periodā no 2014. līdz 2020.gadam Latvijai šim projektam ir pieejams ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums 347 miljonu eiro apmērā.

SIA "Ernst&Young Baltic" izstrādātā projekta izmaksu–ieguvumu analizē secināts, ka projektam būs pozitīva ietekme gan uz vidi, gan tautsaimniecību.

Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija un jau elektrificētā tīkla modernizācija darbībai ar 25 kilovoltu sprieguma maiņstrāvu ir viens no lielākajiem līdz šim plānotajiem dzelzceļa investīciju projektiem Latvijā. Pašlaik Latvijā elektrificēti apmēram 14% jeb 257 kilometri dzelzceļa līniju, kas ir viens no zemākajiem rādītājiem Eiropas Savienībā.