Nedēļas laikā pēc tam, kad tiks noslēgts līgums, SIA „Jūras vējš” jāsāk darbi Karostas kanāla attīrīšanas pirmā pilotprojekta ietvaro, kas paredz priekšmetu izcelšanu no kanāla.

Kā portāls uzzināja Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldē, tiks noslēgts līgums ar Rīgas kompāniju „Jūras vējš” par izpētes pilotprojekta „Liepājas ostas Karostas kanāla lielo un mazo tehnogēno priekšmetu izcelšanas tehnoloģijas noteikšana” īstenošanu.

Kompānija „Jūras vējš”, kurai jau ir pieredze līdzīgu darbu veikšanā Rīgas ostā, kā arī pirms dažiem gadiem tā izcēlusi kuģa vraku tepat, no Karostas kanāla, uzvarēja Liepājas SEZ pārvaldes 26.augustā izsludinātajā iepirkumā.

Līguma summa ir 398 321,70 eiro (bez PVN) neieskaitot pievienotās vērtības nodokli.

Kā pastāstīja Liepājas SEZ pārvaldnieka vietnieks Jānis Lapiņš, paredzēts, ka sešdesmit dienu laikā „Jūras vējš” vienlaikus gan testēs, kādā veidā vislabāk izcelt dažādus priekšmetus no Karostas kanāla grunts, gan tos cels ārā.

Pilotprojekts tiks realizēts 10 ha platībā Karostas kanāla vidienē iepretim Tosmares baseinam. „Ja vidēji Karostas kanāls ir 9 – 10 m dziļš, tad tā ir vieta, kur kanālā izveidota tāda kā bedre, kuras dziļums ir 13 metri,” skaidroja Lapiņš.

Šajā „bedrē” apmēram divu metru biezā slānī uzkrājušās dūņas, bet uz grunts guļ dažādi priekšmeti, sākot no sadzīves atkritumiem, kas nāk no tuvējā garāžu kooperatīva, beidzot ar milzīgiem dzelzsbetona blokiem, kas savulaik iegremdēti zemūdeņu noenkurošanai.

Izceltie priekšmeti tiks attīrīti un novietoti SIA "BioMerkurs" piederošajā teritorijā.

Šis ir pirmais no diviem pilotprojektiem, kas saistīts ar Karostas kanāla attīrīšanu, pastāstīja Lapiņš. Iepirkums par otrajā projektā paredzētajiem darbiem – dūņu izsmelšanu no kanāla – tikšot izsludināts tuvākajās dienās.

Arī šajā projektā paredzētie darbi būs reizē gan testēšana, kā vislabāk veikt attīrīšanu no dūņām, gan arī praktiska dūņu izsmelšana 10 ha lielajā laukumā.

Nākamgad, pēc Lapiņa teiktā, attīrīšanas darbus plānots veikt atlikušajos 68 ha kanāla platības.

Kā jau iepriekš vēstīts, izsmeltās dūņas tiks apstrādātas un noglabātas zem īpašām plēvēm turpat, Karostas kanāla vienā galā aiz speciāli izbūvētas rievsienas.

Jau vēstīts, ka Karostas kanāla sanācijas projekts tika pārtraukts, jo to nebija iespējams īstenot laikā un par pieejamo budžetu. Sākot projekta īstenošanu, tika secināts, ka Karostas kanāla akvatorijā nogrimušo priekšmetu skaits ir daudz lielāks nekā sākotnēji pieejamā dokumentācijā norādītais. Secināts, ka ar projektam piešķirto finansējumu un ar līdz šim plānotā tehnoloģiskā risinājuma izvēli nav iespējams veikt gan atlūzu un citu ieslēgumu izcelšanu, gan arī piesārņoto nogulumu izsmelšanu. Tāpēc tika pieņemts lēmums par līguma laušanu ar sanācijas darbu veicēju personu apvienību "Skonto būve" un "Boskalis International B.V." un finansējuma – aptuveni 15 miljonu eiro – pārdali par labu citiem projektiem.

Tomēr pašlaik SEZ pārvalde ir radusi risinājumu Karostas kanāla attīrīšanas pilotprojekta īstenošanai.

Karostas kanāls ir mākslīgs objekts, kas izveidots 20.gadsimta sākumā. No 1945.gada līdz 1994.gadam Karostas kanāls bija slēgta militāra teritorija, kurā atradās jūras kara flotes zemūdeņu bāze. Šo gadu laikā padomju militāro spēku darbība ir radījusi nopietnas ekoloģiskas problēmas. Karostas kanāls tika ekspluatēts, neņemot vērā negatīvo ietekmi uz apkārtējo vidi. Piemēram, kanālā tika novadītas notekas, kuru piesārņojums ar smagajiem metāliem ievērojami pārsniedza pieļaujamās normas. Smago metālu savienojumi ilgu laiku akumulējās Karostas kanāla gultnes nogulumos.