Ja vien pēkšņi neuznāks arktiskā ziema, Tramvaja tilta un Lielās ielas rekonstrukcija tiks pabeigta pirms termiņa – līdz valsts simtgadei, saka "Liepājas tramvaja" valdes loceklis Aigars Puks.

"Ja neuznāks neparedzēti un neparedzami apstākļi, piemēram, arktiskā ziema, tad tāds plāns ir – pabeigt līdz valsts svētkiem."

Jāpaveic pēdējais posms
Līgums ar rekonstrukcijas darbu ģenerāluzņēmēju SIA "Rīgas tilti" gan paredzot, ka projekts, ko "Liepājas tramvajs" vada kopā ar pašvaldību, ekspluatācijā jānodod līdz nākamā gada pavasarim.

Puks pieļauj, ka līdz 18. novembrim objekts vēl varētu nebūt oficiāli nodots ekspluatācijā, taču tas būs pabeigts līdz tādam līmenim, lai ielu un tiltu jau pilnībā varētu lietot, – izbraukt un iziet kājām.

Patlaban rekonstrukcijas procesā ir tā Lielās ielas un tilta daļa, kas atrodas ezera pusē, taču grūtākie, apakšzemes darbi, kas saistīti ar komunikācijām, ir pabeigti, atlikušā pusotra mēneša laikā jāpaveic pēdējais posms – asfalta un bruģa virskārtas ieklāšana. Nelielas aizķeršanās bijušas apakšuzņēmēju kapacitātes dēļ, jo tiem iznācis strādāt vairāk lielos objektos, taču kopumā nekas netiek kavēts, saka Puks.

"Projekts virzās uz priekšu apbrīnojami labi."

Iespējams, lielā mērā tāpēc, uzskata Puks, ka gan "Liepājas tramvajs", gan būvnieki – jo apakšuzņēmēji ir tie paši – "uzaudzējuši" pieredzi kopš tā laika, kad tika būvēta jaunā tramvaja līnija uz Ezerkrastu, un viss notiek raitāk.

Jauns sliežu ceļš, ietves, iela
Pēc darbu pabeigšanas "Liepājas tramvajs" būs ieguvis pilnībā jaunu sliežu ceļu – gan sliedes, gan gulšņus. Jauni būs arī kontakttīkli, turklāt centrā tie vairs nebūs piestiprināti pie namu fasādēm, kā līdz šim, bet gan pie speciāliem balstiem. Ieguvuši būs arī liepājnieki, kuri dzīvo abpus sliežu ceļam, jo ievērojami mazināsies trokšņu līmenis. Un, protams, būs pilnīgi jauna iela un trotuāri abās tās pusēs.

"Par Tramvaja tiltu nevar teikt, kas tas būs pilnīgi jauns, bet lielākā daļa konstrukciju – balsti – ir atjaunoti, un pilnīgi no jauna izbūvēta tilta virsējā daļa, paturot vēsturiskās margas."

Bruģis vai asfalts, tādas vai citādas norobežojošās margas – tie visi esot būvvaldes uzstādījumi, saka Puks. Viņš atzīst, ka personīgi, kā liepājnieks, būtu vēlējies, lai arī velobraucēju un gājēju joslu nodalošās margas būtu analoģiskas tilta ārējām margām, jo jaunās no vecajām ļoti krasi atšķiras un šķiet neiederīgas. Tāpat, saka Puks, man patiktu, ja projektētāji satiksmi uz tilta būtu risinājuši tā, lai autotransportam ir atsevišķas joslas, nevis pa sliedēm. Taču tāds projekts būtu ļoti dārgs.

Jauni tramvaji – ne tik drīz
4. septembrī "Liepājas tramvajs" beidzot saņēmis tehnisko un finanšu piedāvājumu no divām firmām – "Končar-Electric Vehicles Inc." (Horvātija) un "Modertrans Poznan Sp.zo.o." (Polija), ko iepirkuma komisija bija atzinusi par atbilstošām iepirkuma nosacījumiem (trešais uzņēmums, kas bija piedalījies konkursā, nav atbildis prasībām). Iepirkuma komisija abām pretendentēm ir nosūtījusi precizējošus jautājumus, uz kuriem atbildes jāsniedz līdz 20. oktobrim.

"Liepājas tramvaja" vadītājs uzskata, ka divi pretendenti – tas jau ir ļoti labi, jo pirmoreiz izsludinot iepirkumu, nav pieteicies neviens.

"Tas ir relatīvi mazs pasūtījums, lielās kompānijas vispār nebija ieinteresētas."

Seši vagoni ir tikai lielā puse no ikdienā nepieciešamā – darba dienās uz līnijas ir desmit, brīvdienās un svētkos – astoņi vagoni, bet pavisam "Liepājas tramvaja" depo ir 16 vagoni, jo "nekad jau nav tā, ka visi ir uz līnijas, kādam ir vajadzīga tehniskā apkope, remonts".

Ja būtu pieejams finansējums, tad uzņēmumam vajadzētu kādus 14 vagonus – desmit uz līnijas, četrus rezervē, saka Puks.

"Jauno vagonu ietilpība būs tāda pati kā līdz šim, tikai tie būs ar zemo grīdu, kas nozīmē, ka būs vieglāk iekāpt un izkāpt, tie būs komfortablāki, mazāk trokšņaini."

Iespējamos sešus jaunos vagonus "Liepājas tramvajs" nemaz tik drīz nesaņems. Kad beigsies sarunu procedūra un būs izvēlēts piegādātājs, tad pēc līguma parakstīšanas vagoni jāpiegādā divu gadu laikā, paralēli nodrošinot tramvaja vadītāju apmācību.

Pašreiz īstenotajā projektā neietilpst ne tā sauktā "zaļā koridora" izveide, lai tramvajs tik tiešām varētu kļūt par visātrāko transporta līdzekli pilsētā, ne arī jauns tramvaja depo – šīs vajadzības pagaidām ir tikai ideju un plānu līmenī. Tāpat kā jaunas tramvaja līnijas izbūve Velnciema virzienā.

Uzziņa
Tramvaja tilta un Lielās ielas rekonstrukcija ir noslēdzošais posms iepriekšējā plānošanas periodā iesāktajai tramvaja sliežu ceļu rekonstrukcijai, lai varētu nodrošināt piemērotu infrastruktūru zemās grīdas tramvaju vagoniem.

Rekonstrukcijas projekta kopējās izmaksas precīzi neesot zināmas, to varēšot pateikt, kad projekts būs beidzies. Taču remontdarbiem ieplānots aptuveni 4,5 miljoni eiro, kas ir apmēram viena trešā daļa no visām projekta izmaksām (divas trešdaļas – tramvaja vagonu iegādei), irliepaja.lv uzzināja pašvaldībā.

Savukārt, kas attiecas uz tramvaja vagonu iepirkumu, tad šobrīd turpinās sarunu procedūra ar diviem pretendentiem, no kuriem viens piedāvā piegādāt sešus vagonus par kopējo summu 8,7 miljoni eiro, bet otrs – par kopējo summu 12,6 miljoni eiro.

ERAF piešķirtais finansējums visam projektam ir 12 195 529,41 miljons eiro.