Gada tumšākajā, līdz ar to ceļu satiksmē bīstamākajā laikā, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sāk informatīvi izglītojošu kampaņu par gājēju drošību pilsētā "Redzi – Paredzi!".

Kampaņas mērķis ir pievērst autovadītāju uzmanību potenciāla riska situācijām pilsētās un iepazīstināt vadītājus un gājējus ar bīstamu situāciju priekšvēstnešiem, informē CSDD Sabiedrisko attiecību daļa.

Kampaņas pamatā ir pieredzējušu autovadītāju atziņas par drošāku braukšanu, jo līdz ar pieredzi veidojas teju vai sestā maņa – redzot noteiktus apstākļus, spēt paredzēt riskantas situācijas.

Profesionāli taksometru vadītāji, preču piegādātāji un autoskolu instruktori – cilvēki, kas lielāko dienas daļu pavada pie auto stūres*, dalās atziņās par situācijām, kad jābrauc īpaši uzmanīgi, un par gājēju (ne)paredzamo uzvedību uz ielas:
1. Gājējs, kurš klausās mūziku austiņās, var būt ceļu satiksmei bīstams – viņš ir "izslēdzis" vienu no savām maņām – daļēji novērsis uzmanību no ceļa un nedzird tuvojošās briesmas.

2. Sabiedriskā transporta pieturvietu tuvumā jārēķinās, ka gājēji, pamanot transporta tuvošanos, mēdz mainīt iešanas virzienu vai pat strauji šķērsot ielu. Cenšoties paspēt uz transportu, cilvēki var kļūt neuzmanīgi vai rīkoties neparedzami.

3. Sastrēgumu laikā gājēji, kas šķērso ielu tam neparedzētās vietās, mēdz pēkšņi starp automašīnām iziet uz braucamās daļas, pietam diennakts tumšajā laikā to īpaši grūti pamanīt pretimbraucošo auto gaismu dēļ.

4. Tirgu, iepirkšanās centru un kultūras iestāžu tuvumā gājēji var pēkšņi doties pretējā virzienā vai nepamanīt tuvojošos auto, jo, nesot iepirkumu maisiņus vai domājot par citām lietām, uzmanība ceļam tiek pievērsta mazāk.

5. Gājēji reizēm pārsteidzīgi iziet uz braucamās daļas, nerēķinoties ar bremzēšanas ceļa garumu, īpaši aktuāla šī problēma ir rudenī un ziemā, kad ielas ir slidenas. Tādēļ pieredzējuši vadītāji ievēro laikapstākļiem atbilstošu ātrumu.

6. Īpaši Rīgas un citu pilsētu centrā jāuzmanās krustojumos, kur satiksmi regulē luksofori, jo steidzīgākie gājēji šķērso ielu arī tad, kad zaļais signāls vēl nav iededzies vai ir nupat izdzisis.

7. Tumšās un ēnainās ielās jāizvērtē katra pamanītā kustība, jo tumšas krāsas apģērbā bez atstarotājiem gājēji ir ļoti grūti pamanāmi pat pilsētā, kur ieslēgts ielu apgaismojums.

Šī gada desmit mēnešos bojā gājuši 33, bet ievainoti 722 gājēji. Lai gan statistika pamazām uzlabojas, ceļu satiksmes negadījumos cietušo gājēju skaits joprojām ir liels. Pēc CSDD apkopotās informācijas īpaši daudz (88%) ceļu satiksmes negadījumos cietušie gājēji reģistrēti pilsētās un apdzīvotās vietās. Pietam ievērojams skaits bojāgājušo reģistrēts tieši diennakts tumšajās stundās.