Ziņot redaktoram

Šis teksts tiks nosūtīts portāla administrācijai, lai izlabotu, precizētu vai papildinātu rakstu.

JKP: SEZ loģiskais attīstītājs ir pašvaldība, nevis osta


atlikušas 250 zīmes


JKP: SEZ loģiskais attīstītājs ir pašvaldība, nevis osta (19)

Ceturtdienā, 31. janvārī, 2019 | BIRKAS: SEZ , Jaunā konservatīvā partija , osta
Izdrukāt Ziņot
FOTO: Publicitātes

Jaunās konservatīvās partijas Liepājas nodaļas darba grupa piedāvā savu skatījumu uz lielo ostu nodošanu atpakaļ valstij – ko tas varētu nozīmēt valstij un pašvaldībām.

Pēdējā laikā publiskajā telpā izskan viedokļi par plānotās valdības deklarācijas punktu, kas paredz Latvijas lielo ostu atgriešanu valsts kontrolē. Ko tas bez procesu caurskatāmības un labas pārvaldības principu ieviešanas vēl nozīmē valstij, kā arī pašvaldībām, kura zaudēs kontroli pār valsts stratēģisko īpašumu.

Sāksim ar zaudētājiem, t.i., pašvaldībām, kuru administratīvajā teritorijā atrodas Latvijas lielās ostas. Ko šīs pašvaldība zaudē?

Būtībā neko, ostas vienmēr ir bijušas valsts stratēģiskais īpašums, un nekad nav piederējušas šīm pašvaldībām. Pašvaldību administrācijas ir ostā strādājošo uzņēmumu nekustamā īpašuma nodokļa un tur nodarbināto iedzīvotāju ienākumu nodokļa saņēmējas.

Ostu pārvaldības formas maiņa nemaina šo ostu darbību. Tā kā pašvaldību budžetu ieņēmumos nekas nemainās. Saskaņā ar Likumu par ostām pašvaldības saņem atskaitījumus no ostas maksām, kas ir jāizmanto ar ostas darbību saistītās infrastruktūras attīstībai.

Saskaņā ar Likumu par ostām ostu pārvaldes nav tiesīgas veikt ieguldījumus ārpus ostu teritorijas, un, ņemot vērā to, ka ostas darbība ir saistīta ar pilsētas transporta infrastruktūras izmantošanu, ostas pārvaldēm būs jārod iespēja finansēt ostu darbībai būtiskas transporta infrastruktūras attīstību, kamēr pilsētas infrastruktūras uzturēšana var tikt finansēta no pašvaldības ieņēmumiem, kas tiek gūti no ostas attīstības. Tādējādi pat pie nosacījuma, ka pašvaldības vairs nesaņem iepriekš minētos atskaitījumus savā budžetā, pašvaldības visdrīzāk turpinās saņemt labumu, bet mērķa dotāciju vai līdzfinansējuma veidā noteiktu infrastruktūras objektu attīstībai.

Būtībā pašvaldības neko nezaudē, bet gan iegūst iespēju, kas ir saistītas ar ostu attīstību, kuru pašas nespēj nodrošināt. Pašvaldības iegūst, jo valsts ne tikai pārņem kontroli, bet arī uzņemas kontroli par ostu kompleksu attīstību vienota Latvijas tranzīta koridora ietvaros. Vienīgais zaudējums, kas gan nevar tikt attiecināts uz pašvaldību un tās iedzīvotāju labklājību, ir pašvaldības nominēto valdes locekļu zaudētais atalgojums.

Kas notiks ar reģionālo attīstību? Reģionālā attīstība ir atkarīga no ostas konkurēt un veikt spējas. Līdz ar ko, ja osta, atrodoties pašvaldības kontrolē, zaudē konkurētspēju, samazinoties reģionālās attīstības tempiem, zaudē arī pašvaldība.
2019. gadā stājas spēkā ES ostu regula, kurā ostām tiek noteikti nosacījumi ostas maksu izlietojumam, kas ierobežo šo maksu ieņēmumu izmantošanu aktivitātēm, kas nav saistītas ar ostu apmeklējošo kuģu apkalpošanu.

Īpaši aktuāli tas ir Liepājas ostas gadījumā, kur ar ostas ieņēmumiem tiek veikta speciālās ekonomiskās zonas, kas ne tikai atrodas ārpus ostas teritorijas, bet arī nav saistīta ar kuģu apkalpošanu ostā, attīstība.

Turklāt ņemot vērā, ka daļa SEZ teritorijas ir privātīpašums, par kuru SEZ pārvalde nesaņem nomas maksas maksājumus, ieņēmumus no speciālās ekonomiskās zonas darbības primāri, caur nekustamā īpašuma un iedzīvotāju ienākumu nodokļa maksājumiem, saņem pašvaldības. Līdz ar ko SEZ loģiskais attīstītājs ir pašvaldība, nevis osta, kamēr osta pilda attīstības centra funkcijas, tādejādi veicinot reģionālo, t.sk., SEZ attīstību.

Ko iegūst valsts? Valsts iegūst iespēju nodrošināt valsts transporta nozares, kas nodrošina 9% no valsts IKP, tālāku attīstību.

Bet kontrole nav tikai iespēja, bet arī atbildība – atbildība, kas attiecas ne tikai uz valsti, bet arī pašvaldībām, būt atbildīgām ne tikai par savām šauri merkantilajām, bet arī valsts un tās iedzīvotāju kopējām interesēm, izmantojot un attīstot valsts īpašumu.


Sludinājums

Santehniķis Lasmanis
14:44 | 31/01/19
ZIŅOT
(-0)
(5)
+

Skaisti un melots arī nav. Gaidām pilsētas kungu atbildi ...

Firemi
15:18 | 31/01/19
ZIŅOT
(-9)
(4)
+

Taisās izpostīt pilsētas lielāko budžeta ieńēmuma avotu.
JKP saspiedušies. Liepājas osta kopā ar SEZ ir īpatnējs gadījums, kurš nav nododams valsts pārvaldē.

Gunnars
17:37 | 31/01/19
ZIŅOT
(-0)
(6)
+

Lūdz konkrētāk par tām īpatnībām!?.

Ivars
18:01 | 31/01/19
ZIŅOT
(-0)
(1)
+

Labi teikts.

Labais
18:53 | 31/01/19
ZIŅOT
(-4)
(2)
+

Suņa murgi sarakstīti. To rakstījis cilvēks, kuram nav ne mazākās saprašanas, ko nozīmē pašvaldība.

Sliktais
22:05 | 31/01/19
ZIŅOT
(-0)
(0)
+

Interesanti, ko tad nozīmē pašvaldība???

Uraaa
19:39 | 31/01/19
ZIŅOT
(-1)
(2)
+

Ar nepacietību gaidu. Nost ar SEZ!!!

elektriķis
20:39 | 31/01/19
ZIŅOT
(-0)
(4)
+

būtu jauki no SEZ vadības dzirdēt kuru uzņēmumu konkrēti viņi visā savā pastāvēšanas laikā ir piesaistījuši Liepājai?

Liepājiņš
21:22 | 31/01/19
ZIŅOT
(-0)
(3)
+

LSEZ 22 gadu pastāvēšanas laikā Liepājai būtu bijis jākļūst daudz attīstītākai, nekā tā šobrīd ir.

Vepris
22:47 | 31/01/19
ZIŅOT
(-4)
(0)
+

Jaunā komunistu partija. Nu tik nacionalizēs visu un pēc tam zemnieki savus graudus pārdos leišiem uz klaipēdu.. un Liepāja paliks jaņos..
Garš bla bla , bet neviena konkreta piedāvājuma, kā tieši grasās uzlabot efektivitāti un konkurētspēju.

to Vepris
08:50 | 01/02/19
ZIŅOT
(-0)
(5)
+

Vai tu vispār saproti par ko ir jautājums? Ostas jau šobrīd ir "nacionalizētas". Tās ir valsts īpašums. Tikai ostu administrēšana tiks nodota valsts uzraudzībā. Par to tad arī ir lielā pašvaldību neapmierinātība, jo zudīs siltās, labi apmaksātās valdes locekļu vietas. Ostas ieņēmumi netiek šobrīd izlietoti ostas sakārtošanai un infrastruktūras uzlabošanai,bet gan citām neparedzētām lietām (piemēram ralliju komandu finansēšanai). Ja ostu administrēs valsts ieceltas amatpersonas,tad ir pavisam cita atbildība un profesionalitāte. Amatos iecelt vairs nevarēs tikai tāpēc,ka "labs" un "zināms" cilvēks. Latvija ir vienīgā no Baltijas valstīm, kur ostas neadministrē valsts un līdz ar to tās nespēj būt konkurētspējīgas pasaules, Eiropas līmenī. Iepirkumos uzvar Igaunija, kaut gan to varētu arī Latvija,ja būtu sakārtota sistēma.Mēģinam analizēt un domāt līdz!

Vepris
09:20 | 01/02/19
ZIŅOT
(-2)
(1)
+

No kurienes tev tāda pārliecība, ka ja ostas administrēs valsts būs pa visam cita atbildība un bla bla..? Tu par to POLITISKO atbildību?:D:D:D:D:D:D:

to Vepris
09:40 | 01/02/19
ZIŅOT
(-1)
(3)
+

Pārliecība ir jo sistema ir jamaina. Šā brīža sistēma diemžēl nestrādā.

vertu
12:03 | 01/02/19
ZIŅOT
(-0)
(3)
+

SEZ pēc 22 gadiem pamodās ! Ar kliedzienu - paligā, sili velk prom !

UF
16:20 | 01/02/19
ZIŅOT
(-0)
(0)
+

Vai ar ostām nebūs tas pats kas ar valsts ceļiem?

Delta
04:04 | 08/02/19
ZIŅOT
(-0)
(0)
+

Pašvaldība ir attīstījusi ostu gadiem, padziļinājusi, veidojusi kravu pieaugumu, tas viss ir politisks spiediens uz Liepājas pašvaldību no JKP puses un pilnīgi bez seguma un kvalitatīva izskaidrojuma ekonomiskajā lauciņā.

sloanslimited@gmail.com
14:55 | 15/04/19
ZIŅOT
(-0)
(0)
+

Mēs piedāvājam visu veidu finanšu aizdevumus @ 3% procentu likmi. Mēs dodam no aizdevumiem robežās no €10,000.00 līdz €50,000,000.00. Visiem ieinteresētajiem pretendentiem e-pasts tagad: sloanslimited@gmail.com

Whats-app vai zvaniet: +1201865546

sloanslimited@gmail.com
14:55 | 15/04/19
ZIŅOT
(-0)
(0)
+

Mēs piedāvājam visu veidu finanšu aizdevumus @ 3% procentu likmi. Mēs dodam no aizdevumiem robežās no €10,000.00 līdz €50,000,000.00. Visiem ieinteresētajiem pretendentiem e-pasts tagad: sloanslimited@gmail.com

Whats-app vai zvaniet: +1201865546

sloanslimited@gmail.com
14:55 | 15/04/19
ZIŅOT
(-0)
(0)
+

Mēs piedāvājam visu veidu finanšu aizdevumus @ 3% procentu likmi. Mēs dodam no aizdevumiem robežās no €10,000.00 līdz €50,000,000.00. Visiem ieinteresētajiem pretendentiem e-pasts tagad: sloanslimited@gmail.com

Whats-app vai zvaniet: +1201865546

Pievienot komentāru

KOMENTĒT
Es, pievienojot, šo komentāru, piekrītu portāla lietošanas noteikumiem.
* Obligāti aizpildāmie lauki